Hlavní obsah

Zloději ukradli nejméně aut za 10 let, objasněnost krádeží ale klesá

Právo, Jakub Troníček
Praha

Na první pohled to vypadá jako dobrá zpráva. V Česku zloději loni ukradli nejméně aut za posledních deset let. Jenže zdání klame. Krádežemi se totiž čím dál častěji „živí“ vysoce profesionální a organizované skupiny, které kvůli špatným zákonům umí auta znovu rychle zlegalizovat, a to buď demontáží na náhradní díly, nebo změnou identity celého vozu, tedy jeho identifikátorů a dokladů.

Foto: Petr Blahuš , Právo

Ilustrační foto

Článek

To má za následek, že policii se podaří vypátrat jen minimum odcizených vozidel.

Přiznává to sama policie s tím, že objasněnost této trestné činnosti klesá. Nejvíce ohroženi jsou přitom majitelé škodovek či dalších aut vyprodukovaných koncernem Volkswagen.

Před osmi lety dvojnásobek

Loni policie na našem území registrovala přes 13 tisíc ukradených aut, přičemž ještě v roce 2002 to byl dvojnásobek. Z celkového počtu krádeží se ale kriminalistům podaří objasnit jen zhruba patnáct procent případů.

„Situace v odhalování a objasňování zůstává dlouhodobě velmi neuspokojivá,“ řekl k tomu Právu mluvčí Pavel Hanták z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), který boj s tzv. „autokriminalitou“ zastřešuje.

Zlodějské gangy přitom podle něj mají k dispozici nejmodernější techniku i znalosti, kdežto detektivů na druhé straně barikády je stále málo.

„Personální obsazení policistů zpracovávajících tuto problematiku je dlouhodobě nevyhovující,“ poznamenal k tomu Hanták s tím, že ÚOOZ už dlouho tlačí na jednotlivé krajské policejní ředitele, aby ve svých regionech počty detektivů specializujících se na krádeže aut navýšili.

Zloději jezdí k sousedům

Za poklesem počtu odcizených vozidel na našem území pak podle policie stojí mimo jiné i fakt, že stále více tuzemských zlodějů jezdí auta krást k našim sousedům, zejména do Německa a Rakouska.

„Je to dáno ekonomickou situací, v těchto zemích mají pachatelé větší výběr zejména luxusních vozidel. Samozřejmě to ztěžuje i práci policie při objasňování této trestné činnosti,“ poznamenal Hanták.

Kradená auta se pak podle poznatků policie vozí ve velké míře do Česka. Právě u nás totiž není problém je znovu zlegalizovat, tedy znovu přihlásit pod novou identitou.

„Česká republika se bohužel v posledních letech stává zemí, kam jsou ve velké míře dovážena odcizená vozidla ze zahraničí. Tato vozidla jsou po legalizaci přihlášena do provozu v České republice, část z nich je dále vyvezena mimo hranice Evropské unie, především do zemí bývalého Sovětského svazu,“ píše se k tomu v materiálu ÚOOZ věnovanému autokriminalitě.

Příslušnou legislativu upravující registraci vozidel v něm pak policisté označují za „obrovský problém“.

„Kontrola původu vozidla se v rámci procesu registrace vozidla prakticky neprovádí, je naprosto nedostatečná,“ konstatuje dokument protimafiánského útvaru.

Ten chce teď tlačit na politiky, aby příslušné zákony zpřísnili a tím i zkomplikovali zlodějským gangům přihlašování ukradených aut.

Krádeže aut
Rokpočet
200123 539
200226 143
200325 331
200424 230
200523 040
200620 336
200720 329
200818 739
200914 770
201013 109
Zdroj: Policie ČR

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám