Novinářům to na dnešní tiskové konferenci sdělil policejní prezident Jiří Kolář.

Policie chytila důchodce z Prahy včera na základě upozornění myslivců. Muž se pohyboval na Bukové Hoře s batohem plným výbušniny na zádech, kterého se okamžitě po spatření policistů snažil zbavit.

Živého mě nedostanete, křičel

Policie ho ale dostihla poblíž teplického nádraží, kde se pokusil o sebevraždu. S výkřiky "živého mě nedostanete" se desetkrát bodl nožem do krku. Jedna rána přitom zasáhla tepnu. Nyní je hospitalizován v nemocnici.

Muž není schopen výslechu a náměstek policejního prezidenta Miroslav Macháně se dokonce obává, zda v důsledku sebevražedného pokusu nedošlo k poškození mozku.

Podle policie před odchodem do důchodu v roce 1999 pracoval jako zámečník a policii nebyl neznámý.

Výbuch v nemocnici

Policie považuje u dvanácti skutků za prokázané, že pachatelem je právě zadržený důchodce.

Série útoků začala v roce 1999 v pražské nemocnici ve Vysočanech, kde umístil časovanou nálož do igelitové tašky v čekárně před chirurgickými ambulancemi. Výbuch poničil zařízení čekárny a vyrazil okna v přilehlých chodbách. Tři lidé měli potíže se sluchem.

Výbušniny si doma sám vyráběl podle návodů z internetu a naučné literatury.

Dále kladl bomby na železniční koleje. Na svědomí má také letošní výbuch na pomníku obětem komunismu na pražském Petříně, při kterém byla poničena jedna ze soch. [celý článek], či útok na pomník německého pěvce Ticháčka.

K činům ho zřejmě vedla nenávist k lidem vedená nějakou osobní křivdou.

Za všechny trestné činy, mezi něž patří obecné ohrožení a šíření poplašné zprávy, hrozí muži až 15 let vězení.

Výběr útoků na železniční koleje od roku 1999:
4. dubna 1999 - Zaměstnanci Českých drah nalezli bombu na železniční trati v obci Cítov na Mělnicku. Nálož nestihla explodovat.
5. srpna 1999 - Výbuch na železniční trati ve Vraňanech na Mělnicku poškodil přední část lokomotivy.
24. srpna 2000 - Na železniční trati Praha-Plzeň v Černošicích v okrese Praha-západ vybuchl nástražný systém, který tam umístil neznámý pachatel. Výbuch poškodil železniční svršek a omezil provoz ve směru na Prahu. V důsledku exploze se uvolnily čtyři pražce a praskla kolejnice, podle pozdějších údajů byla kolej naříznutá.
6. srpna 2001 - Policie vyšetřuje nález výbušniny z tohoto dne na trati Dolní Beřkovice - Cítov.
19. listopadu 2002 - Na železniční trati v Praze 9 - Kyjích byla nalezena nastražená výbušnina. Podomácku vyrobený výbušný systém byl uložen pod naříznutými kolejemi. Výbušná směs nebyla podle policie funkční, vybuchnout však mohla přiložená rozbuška. Souvislost s pražským summitem NATO, který se konal 21. a 22. listopadu 2002, nebyla potvrzena, ani vyvrácena.
29. listopadu 2002 - Navrtanou a podhrabanou kolej objevil pochůzkář Českých drah na trati Praha - Kolín. Poškozená kolej byla na Nymbursku mezi obcemi Pečky a Poříčany. Dráhy okamžitě vyřadily trať z provozu.
10. ledna 2003 - Cvičnou vojenskou třaskavinu našli pracovníci Českých drah na železniční trati mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Šumpersku. Na hodinu kvůli tomu byl zastaven provoz. Jednalo se o jeden kilogram těžkou vojenskou výbušku V- 100, kterou armáda používá k imitaci dělostřeleckých výbuchů při výcviku vojáků.
13. března 2003 - Ministr vnitra Stanislav Gross potvrdil, že policie se již několik dní zabývá případem neznámého pachatele, který vydírá stát a požaduje finanční částku v řádu milionů, jinak hrozí výbuchem. Policie také našla funkční, nebezpečnou výbušninu na železničním mostě v Olomouci, kterou tam vyděrač nastražil.
14. března 2003 - Anonymní telefonát ohlásil uložení bomby v šestikilometrovém úseku mezi Oráčovem a Jesenicí na Rakovnicku. Policie po prohlídce trati žádnou výbušninu nenašla.
26. března 2003 - Kvůli anonymu, který ohlásil uložení bomby na železnici mezi stanicemi Hlavní nádraží a Praha-Smíchov, nejezdily v tomto úseku dvacet minut vlaky. Výbušnina se nenašla.
10. června 2003 - Na hlavní železniční trati Pardubice - Choceň na Pardubicku byly nalezeny dva nástražné výbušné systémy. Byly zakopané u koleje, přičemž na kolejnici byly objeveny stopy řezání. Výbušninu nalezl pracovník železnice mezi obcemi Zminný a Kostěnice, zároveň objevil i naříznutou kolejnici.
14. července 2003 - Neznámý zloděj ukradl z kolejí na trati mezi Obrnicemi na Mostecku a Počerady na Lounsku 31 šroubů, a ohrozil tak bezpečnost železniční dopravy.
25. srpna 2003 - Na linku 158 zatelefonoval vyděrač, který požadoval 15 milionů korun, s tím, že jinak naruší železnici. Policistům sdělil, že již poničil část trati na Šumpersku. Policisté zjistili, že vyděrač odšrouboval na trati několik matic a na místě také našli dopis, ve kterém žádal peníze. Muž volal do redakcí několika novin. O tři dny později policisté pachatele zadrželi v Praze 8 na Florenci ve chvíli, kdy telefonoval redaktorovi Lidových novin, jehož prostřednictvím se domlouval s policií.
19. října 2003 - Na trať mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy někdo umístil nástražný výbušný systém a poškodil kolej.
Zdroj: ČTK