Dokládá to i příběh 25letého studenta z Ázerbájdžánu, který v Praze od loňského října žádal o změnu účelu pobytu, protože kromě studia začal podnikat.

„Žádost mu vyřizovali tři a půl měsíce,“ řekla Právu právnička Oksana Rizaková, která cizincům v Česku pomáhá s vyřizováním povolení k pobytu. Její klient podával žádost 12. října, přičemž úřady ji měly vyřídit podle zákona do 60 dnů. „Ten člověk tam byl čtyřikrát a vždycky mu slibovali, že to bude hotové,“ popsala anabázi.

„Poslední lhůta pro vyřízení žádosti byla 12. prosince. Nejenže to neměli, ale 31. prosince končila klientovi platnost původního povolení. Ještě 29. prosince jsme žádali, ať vydají rozhodnutí hned nebo dají klientovi aspoň překlenovací vízum,“ uvedla právnička.

Když ale pracovníkovi cizinecké policie na pražském Chodově řekla, že úředníci jsou s vyřizováním žádosti v prodlení, muž na přepážce se urazil. „Řekl, ať nevyhrožuji, nebo klientovi povolení k pobytu nedají. Prý ať prvního ledna vycestuje,“ podotkla Rizaková.

S problémem se obrátila na oblastní ředitelství cizinecké policie, pak opět na pracoviště Chodov. Poslední slib zněl, že žádost bude vyřízena 3. ledna. Ani na popáté ale jejího klienta v lednu na Chodově kromě obrovské fronty nic nečekalo.

Ázerbájdžánec dostal povolení k pobytu teprve na konci ledna. „Kdyby byl sám bez pomoci, jsem přesvědčena, že by se řízení táhlo ještě déle. Mám případy, kdy trvá i kolem pěti měsíců,“ zdůraznila Rizaková.

O zásadní změnu stále nejde

Podle náměstka ministra vnitra Jaroslava Salivara na pracovištích, která agendu řeší, již vymizely dlouhé fronty. Cizinci se totiž mohou předem telefonicky objednat nebo na místě využít pořadových čísel. V budoucnu má přibýt i možnost objednat se přes internet.

„Dneska ty fronty nenajdete,“ prohlásil v pátek Salivar.

Ani to ale Rizaková nepotvrzuje. „Klient si sice může zavolat dopředu a dohodnout termín návštěvy, stejně pak ale čeká na odbavení lidí, kteří přišli před ním, a půl hodiny zabere, než úředník najde příslušný spis, ačkoli by ho po telefonické objednávce mohl mít připravený,“ uvedla s tím, že podobné čekání po telefonické dohodě zažila i v lednu s ruským klientem.

„Možná nastala určitá změna v chování těch lidí. Jsou zdvořilejší. Technicky ale o zásadní změnu nejde,“ dodala Rizaková.