Kriminalistům se zatím podařilo prokázat 28 případů krádeží kabelů mezi vlaky, mladý muž odcizil od jednoho do šesti kabelů. Roman Jelen ze železniční policie uvedl, že kabely, které jsou umístěny v průchodu mezi vlaky, muž nejprve uštípával za pomoci kleští, později používal pilku. Ukradení kabelu mu prý trvalo zhruba pět sekund.

Kabel, který slouží hlavně k ovládání vozu, jako je zavírání dveří, ovládání osvětlení a dalším činnostem, prý má v sobě asi 0,25 kilogramu mědi, za kterou lze ve sběrně získat 25 až 30 korun.

Podle Evžena Mence z Českých drah jeho nahrazení stojí asi 3000 korun, ale znamená hlavně několikatýdenní odstavení vagonu, který není způsobilý k jízdě.

Krádeže můžou vést až ke srážce vlaků

Menc dodal, že kabely na železničním svršku, na jejichž krádežích se muž podle policistů také podílel, jsou důležité hlavně pro zabezpečení tratí. Přivádějí informace do kontrolních panelů. Uvedl, že v nejhorším případě jejich odcizení může vést až ke srážce vlaků.

Krádeže kabelů mezi vlaky se podle vedoucího územního odboru policie v Ústí nad Labem Vladimíra Danyluka začaly ve velkém objevovat v roce 2009, hlavně na tratích z Ústí nad Labem do Prahy a do Chebu.

Zhruba v polovině loňského roku, kdy se jich ztratila více než stovka, začala policie spolu s Českými drahami po pachatelích krádeží speciálně pátrat. Jelen uvedl, že zadržený muž cestoval ve vlacích bez jízdenky, existují proto i zápisy kontrol Českých drah nebo policie, které ho ve vlaku chytily.