„Důvodem těchto uzávěrek je nutnost propojit informační systémy dálnice D1 a Pražského okruhu, konkrétně dispečinky v Mirošovicích a Rudné. Ve středovém pásu dálnice D1 se proto mění komunikační kabely a obnovovány jsou meteorologické stanice, kamery, i sčítače vozidel,“ řekla Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Na dotaz, proč nebyl termín dodržen, Vápeníková odpověděla: „Práce prostě nepostupovaly tak rychle, jak jsme doufali a řidičům se za to omlouváme.“

Práce pokračují a pokračují...

Práce pokračují a pokračují...

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Z původních 22 kilometrů ještě zbývá položit kabel mezi osmým a druhým kilometrem D 1 ve směru na Prahu. „Když se znovu nevrátí vytrvalé deště, měli bychom to stihnout do 24. října. Omezení provozu na dva jízdní pruhy pak skončí,“ ujišťuje Vápeníková.

Testování systému provázejí výpadky

Prodlení prací na D1 má ovšem určitý vliv i na nynější testování informačního systému Pražského okruhu. Jeho 23 kilometrů dlouhá severojižní část, která propojila dálnice D1 a D5, byla sice zprovozněna 20. září, informační systém okruhu však přesto trpí výpadky.

Například ve středu se v cholupickém tunelu srazilo pět kamiónů. Že je kvůli tomu okruh uzavřen, se řidiči dozvěděli až po pěti kilometrech jízdy, protože světelné informační tabule nefungovaly.

Dálnice?

Dálnice?

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Jihozápadní část okruhu má být přitom vůbec první komunikací v ČR s automatickým liniovým řízením dopravy. Jeho součástí je hustá síť proměnných příkazových značek, detektory hustoty provozu ve vozovce, varovný meteorologický systém, kamery, i informační tabule. Díky proměnným značkám má být možné operativně měnit povolenou rychlost vozidel a v případě potřeby zakázat kamiónům vjezd do nejrychlejšího pruhu.

Automatické ovládání nejpozději v listopadu

Celý systém je ovšem zatím ovládán jen manuálně. „Doladit jej už před otevřením okruhu nešlo. Testování musí totiž probíhat za běžného provozu, aby se všechno dalo dobře odzkoušet. Čas na to máme do konce letošního roku, ale snažíme se to urychlit. Nejpozději v listopadu bychom tak měli přejít z manuálního na automatické ovládání,“ sdělila Vápeníková.

Na otázku, jestli bude mít dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Prahou stejný liniový systém řízení dopravy, jako Pražský okruh, však mluvčí odpověděla: „S tím bohužel zatím počítat nelze, bylo by to příliš nákladné.“