Podle státního zástupce bude obžaloba k Okresnímu soudu v Novém Jičíně podána do jednoho měsíce.

Nehoda se stala 8. srpna 2008 krátce poté, co se do kolejiště zřítil silniční most, který procházel rekonstrukcí. Těsně po jeho zřícení narazil do sutin mostu rychlík Comenius. Osm lidí nepřežilo, dalších devadesát bylo zraněno.

Policie kvůli nehodě už dříve obvinila tři zaměstnance firmy ODS – Dopravní stavby, která byla generálním dodavatelem rekonstrukce mostu, a také pět zaměstnanců společnosti Bögl a Krýsl, která byla subdodavatelem a byla odpovědná za pohyb opravené mostní konstrukce. Dalším obviněným je zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje, který byl odpovědný za dozor na stavbě, a posledním obviněným je živnostník, který pracoval pro firmu Bögl a Krýsl.

Video

3D animace nehody vlaku u Studénky. Zdroj: ČTK

Špatné ukotvení

Policejní vyšetřovatel Jiří Jícha na tiskové konferenci upřesnil některé z důvodů pádu mostu, které jsou podrobně rozebrány v policejním spisu. „Podpůrné konstrukce byly navrženy bez rezerv na samé hranici únosnosti. Mostní konstrukce nebyla při zásunu pevně ukotvena k nepohyblivé konstrukci. Kdyby k ukotvení mostu došlo, k pádu mostu by podle znalců nemuselo dojít,“ řekl Jícha.

Za jeden z největších nedostatků na stavbě označil policista nedostatek systematického geodetického měření během celé doby opravy mostu. „Hlavní příčinou události byl nepochopitelný souběh mnoha nedostatků a zanedbání povinností,“ řekl Jícha.

Video

Letecké záběry místa vlakového neštěstí u Studénky. Zdroj: Stream.cz

Odpovědnost má i Drážní úřad, míní advokát žalované firmy

Společnost Bögl a Krýsl se proti ukončení vyšetřování ohradila ústy svého právního zástupce Radka Ondruše. Ten podle svých slov nezastupuje obviněné zaměstnance, ale firmu jako takovou, která ve věci figuruje jako poškozená. Advokát tvrdí, že na neštěstí má podíl daleko více osob a institucí a vyšetřování se ubíralo pouze jedním směrem.

„Pokud by se Drážní úřad aktivně účastnil stavebního řízení a jako podmínku stavby uložil příslušné výluky dopravy, v okamžiku pádu mostu by zde pravděpodobně žádný vlak nejel,“ uvedl Ondruš jednu ze svých výhrad. Navíc pokud by podle něj například stavební úřad během rekonstrukce mostu nařídil omezení rychlosti vlaků, strojvedoucí by stačil před mostem zastavit.

Zástupce firmy Bögl a Krýsl dodal, že firma využije všech právních kroků, aby vyšetřování zvrátila podle svých představ. „Ještě dnes nebo nejpozději zítra požádáme Nejvyšší státní zastupitelství, aby případ odejmulo Ostravě a přikázalo ho státnímu zastupitelství v jiném kraji,“ řekl. Dodal, že jde o tak závažnou kauzu, že je třeba, aby policie v přípravném řízení objasnila všechny panující pochybnosti. „Osm mrtvých je dostatečně vážný důvod, aby se tím Nejvyšší státní zastupitelství zabývalo,“ řekl Ondruš.

Vyšetřovatel případu ale argumentaci advokáta odmítá. „Nenalezli jsme žádný předpis, který by stanovil povinnost omezit rychlost projíždějících vlaků v průběhu rekonstrukce mostu,“ řekl Jícha.