"Způsob provedení, instalace nástražného systému a složení výbušné látky podle expertů vypadá, že je to z jedné dílny," odpověděla v pondělí na dotaz Práva mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová.

Pokud se podezření expertů potvrdí, pak je železniční terorista mnohem větší hrozbou, než za jakou byl považován. Výbuch u památníku je totiž prvním případem tohoto teroristy, kdy nálož explodovala ve městě, a nikoliv na neobydlených místech, na která dosud nálože pod koleje umisťoval.

Nechce peníze

Dosud vždy zaútočil nečekaně a bez jakýchkoli vyděračských požadavků na předání peněz nebo splnění jiných podmínek. Ale vždy s cílem vyvolat velkou nehodu.

"Jeho zvláštnost spočívá v tom, že on koná s tím, že chce dosáhnout určitého výsledku, a přitom nepožaduje na konci žádné obnosy a tak dál," řekl policejní prezident Jiří Kolář o neznámém pachateli minulý týden ve čtvrtek v rozhovoru na rádiu Frekvence 1. Podle jeho názoru si útoky na koleje hojí nějaké křivdy, které se mu v minulosti staly. "Zatím je v tomto směru úspěšný. Máme co dělat s velice inteligentním pachatelem," konstatoval Kolář.

Policie tomuto pachateli přisuzuje více trestných činů než útoky na koleje. Kolář je však odmítl v zájmu vyšetřování uvést.

Zatím šest případů

Útoky na koleje začaly v roce 1999. Stále neznámí pachatelé kladou pod koleje podomácku vyrobený výbušný systém sestavený buď z ocelových desek, nebo plastikových lahví s výbušninou umístěnou pod koleje a přikrytou kovovým plátem. V několika případech koleje také neznámý pachatel přeřezal nebo nařízl.

"Vyšetřujeme šest případů, kdy neznámý pachatel uložil pod koleje výbušný systém. První se stal 4. dubna 1999 u železniční zastávky Citov na Mělnicku. Druhý z 5. srpna 1999 u železniční zastávky Vraňany na Mělnicku, kdy výbuch poškodil přední část lokomotivy, třetí z 24. srpna 2000 na trati Radotín-Černošice na okrese Praha-západ s naříznutou kolejí. Čtvrtý ze 6. srpna v roce 2001 na trati Dolní Beřkovice-Cítov na trase Kralupy-Vraňany. Pátý se stal 19. listopadu 2002 Praze 9-Kyjích opět s naříznutou kolejí ve třech místech," řekl Právu detektiv z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Uvedl, že útoků na železnici je podstatně víc.

"Například loni 18. listopadu někdo shodil na trať ve Vršovicích vrak auta, který poškodil vlak. Letos v březnu zase olomoucký vyděrač umístil bombu na železniční most v Olomouci-Nových Sadech," uvedl.