Tragický pád letadla Cessna FR 172H se odehrál 16. srpna 2009 krátce před tím, než měl stroj po letu přistát na strakonickém letišti. Během přiblížení na přistávací dráhu letoun nejprve zavadil o korunu stromu, načež narazil do kamenitého břehu řeky Otavy poblíž tenisového kurtu v Podskalí u Strakonic.

Inspektoři se snažili zjistit, co mohlo způsobit nepravidelný chod motoru či ztrátu výkonu, kvůli čemuž se stroj, který byl od dráhy vzdálen 660 metrů, octl ve výšce pouze asi 10 metrů nad zemí. Jeho výška přitom měla činit 85 metrů.

Na motoru však nebyla nalezena žádná závada, podle vodáckého lana namotaného na přírubě vrtule je zřejmé, že byl v otáčkách až do nárazu, ačkoliv se nepodařilo zjistit, v jakém pracoval režimu. Pilot měl platné doklady, počasí na neštěstí podíl nemělo.

Bezprostředně po havárii dorazili na místo hasiči, záchranáři i policisté.

Bezprostředně po havárii dorazili na místo hasiči, záchranáři i policisté.

FOTO: PČR

Pilot zřejmě nedodržel postupy

Za pravděpodobnou, ne však jednoznačnou příčinu nehody inspektoři považují nesprávný postup 34letého pilota při letu s ochuzenou směsí paliva a nedodržení úkonů před přistáním.

„Pilot vysunul vztlakové klapky do polohy 30° pravděpodobně proto, aby zkrátil délku přistání a doběh na zemi. Vysunutí způsobilo zvýšení aerodynamického odporu letounu a pokles rychlosti letu, který se pilot pravděpodobně pokusil vykompenzovat zvýšením výkonu motoru. Protože se očekávaný účinek zvýšení výkonu motoru nedostavil, rozhodl se pilot zvětšit úhel sestupu, aby zachoval rychlost letounu,“ uvádějí inspektoři ÚZPLN.

Zabývali se též hypotézou, že ke ztrátě výkonu došlo nesprávným nastavením bohatosti směsi paliva. „Pilot pravděpodobně použil systém ochuzení směsi paliva i v režimu cestovního letu tak, jak byl naučen instruktorem,“ uvádí zpráva, která se odvolává na nález ovladače bohatosti směsi, podle jehož deformace bylo možné odvodit jeho nastavení v době nárazu.

„Před přistáním pilot neprovedl přestavení ovladače bohatosti směsi paliva do přední polohy. Přesunutí ovladače přípusti (otevření škrticí klapky na větší průtok vzduchu do sání motoru) mohlo za této situace způsobit další ochuzení směsi paliva a tím nepravidelný chod motoru a významnou ztrátu jeho výkonu,“ konstatovali inspektoři ÚZPLN s tím, že podle letové příručky letounu se má před přistáním ovladač nastavit na bohatou směs.

Cessna se zřítila do Otavy dva kilometry od Strakonic.

Cessna se zřítila do Otavy dva kilometry od Strakonic.

FOTO: Pro Novinky.cz Zdeněk Němejc

Děvčátko čeká na odškodnění

O holčičku, které při nehodě zahynuli oba rodiče (50 a 46 let) a sama byla těžce zraněna, se v současnosti stará její bratr. Děvče utrpělo vážná poranění plic, obličeje, zlomeniny končetin i páteře.

Rodina si stěžovala na délku vyšetřování, bez jehož závěru nemohla zatím dostat odškodnění. Vedoucí leteckého provozu strakonického letiště František Přibil řekl ČTK, že závěry vyšetřování jsou v pořádku. Jakmile vejde závěrečná zpráva v platnost, měla by pojišťovna začít s plněním pojistky.

"Každé sedadlo a cestující byli pojištěni, takže holčička dostane pojištění jak na úraz, tak odškodnění za smrt obou rodičů, nemělo by dojít k žádnému zádrhelu. Vše záleží na pojišťovně. Nicméně každé sedadlo v letadle bylo pojištěno na 350 tisíc euro,“ řekl už dříve Právu Přibil. Odškodné může dosáhnout až výše 20 miliónů korun.