"Za letošních prvních deset měsíců došlo v ČR již k 238 střetům vlaků se silničními vozidly. Zemřelo 49 osob a 127 z toho vyvázlo se zraněním. V drtivé většině případů byla vina na straně řidičů, kteří nerespektovali pravidla silničního provozu," sdělil v pátek Právu mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

Například 18. října vjel mezi stanicemi Třebětice a Holešov na přejezd přímo před lokomotivu osobní automobil, přestože bylo v činnosti zabezpečovací zařízení. Na místě zemřeli dva lidé a další podlehl svému těžkému zranění po převozu do nemocnice. [celý článek]

"Signalizace upozorňovala motoristy na přijíždějící vlak také v dalších čtyřech říjnových případech, kdy na přejezdech zemřeli lidé. Ukazuje se tedy, že ani funkční zabezpečovací zařízení nezabrání tragédii, pokud se řidič rozhodne riskovat," konstatoval Kučera.

Tragédie svatebčanů není dořešena

Výjimkou byla tragédie, která se udála 3. října nedaleko železniční stanice Praha-Hlubočepy na trati z hlavního města do Berouna. Závory nebyly staženy. Osobní auto z kolony svatebčanů tedy vjelo na koleje, ale vzápětí ho zachytil vlak. Výsledkem byl mrtvý a tři zranění. [celý článek]

"Šetření hlubočepské nehody není ještě zcela ukončeno. Zřejmě však pochybil strojvedoucí, jenž nezastavil vlak před návěstidlem zakazujícím další jízdu," informoval Kučera.

Na kilometr trati připadá jeden přejezd

Letošní bilance mrtvých na přejezdech je ve srovnání s uplynulými roky vůbec nejhorší. Vždyť za celý rok 2001 na nich zahynulo celkem třicet sedm lidí, loni třicet pět, a letos za deset měsíců už téměř padesát.

České dráhy na jaře iniciovaly vznik pracovních skupin v jednotlivých krajích, které se snaží přijmout opatření ke zvýšení bezpečnosti přejezdů. Ty nejrizikovější jsou postupně rušeny, nebo modernizovány. Na lepší zabezpečení přejezdů dráhy za uplynulých dvanáct měsíců vynaložily kolem 300 miliónů korun.

Česká republika má 9100 kilometrů železničních tratí. Přejezd tak v průměru připadá na kilometr tratě. Za poslední dva roky ubylo přes 300 přejezdů, takže jich nyní je 8500. Přes pět tisíc je ovšem nechráněných, vybavených pouze výstražnými kříži. A to lze spolu s nekázní řidičů považovat za hlavní důvod, proč v Česku tak často dochází ke střetům vlaků s automobily.