Hlavní obsah

V českém letadle byla bomba, přiznala policie po pěti letech

Právo, Patrik Biskup

Pět let se dařilo udržet v tajnosti případ, který nese charakteristiku teroristického činu. Od května 2004 pátrali středočeští kriminalisté po člověku, který do motoru dopravního letadla L410 nastražil výbušný systém. Pekelný stroj se podařilo odhalit, ještě než letadlo vzlétlo, takže k žádným ztrátám na životech ani materiálním škodám nedošlo. Pachatel nebyl dopaden.

Článek

První informace o případu prosákly na veřejnost až tento týden u Okresního soudu v Tachově během hlavního líčení s partou kolem zbrojíře Pavla Uherčíka, který vyráběl nástražné výbušné systémy odpalované pomocí mobilního telefonu.

Zmínka o nástražném systému v motoru letadla padla u soudu v souvislosti s tím, že panovala určitá shoda u odpalovacího zařízení, které mělo výbuch v motoru letadla iniciovat, s tím, které se zajistilo u jednoho z obviněných právě v tachovské kauze. „Znalci vyvrátili, že by případy spolu souvisely,“ řekl soudce Miroslav Vajgant.

Do motoru letadla L 410, které je určeno pro přepravu čtyřiadvaceti pasažérů, se dostal nástražný výbušný systém v době, kdy stroj stál na letišti v Příbrami.

Bomba objevili při předletové kontrole

„Při předletové kontrole byl v motoru skutečně nalezen nástražný výbušný systém. Případ jsme kvalifikovali jako obecné ohrožení. Ve vyšetřování později pokračovali kolegové z krajského ředitelství policie Středočeského kraje,“ uvedla Monika Schindlová z příbramské policie Pachatele se detektivům dopadnout nepodařilo.

„Případ jsme po několika měsících odložili,“ uvedl mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek s tím, že policie nezná ani motiv. „Tím, že nemáme pachatele, tak těžko můžeme spekulovat o tom, co ho k tomu vedlo,“ vysvětlit Vinčálek.

Šlo nejspíš o vyřizování účtů ne o terorismus

Podle zdroje z letiště nemá incident nic společného s teroristickým útokem. „Šlo o vyřizování účtů mezi dvěma subjekty,“ uvedl zdroj, který je do případu zasvěcen. Podle něho se jednalo o podomácku vyrobený nástražný systém.

„Je vyloučené, aby se takto ohrožený letoun dostal do vzduchu. Před každým startem se provádějí důkladné předletové kontroly včetně vizuální prohlídky,“ dodal zdroj.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám