Některá tato zařízení vypadají přitom stejně, jako úsekové měřiče rychlosti, používané městskou policií. Řidiči pak často před těmito zařízeními z opatrnosti brzdí, protože se obávají, že jsou to nové radary.

Jejich obavy jsou však zbytečné. Jednoduchým rozeznávacím prvkem je povinnost označit úseky sledované policejními radary dopravní značkou označující měření rychlosti. U sčítačů ale tato povinnost není.

Údaje slouží odborníkům na dopravu

„Díky těmto sčítačům máme on-line přehled o situaci v dopravě, sledujeme jaká vozidla kudy a kdy projíždí. Díky tomu můžeme následně vytvářet dopravní modulace,“ popsal Novinkám účel zařízení mluvčí pražské TSK Tomáš Mrázek. Celkem má být v Praze do konce listopadu 2010 přes 130 těchto zařízení.

Jedním z posledních míst, kde se sčítače objevily, je pražská magistrála v úseku mezi Hlávkovým mostem a Hlavním nádražím. Kamery sledují provoz v obou směrech. Přestože se fyzicky jedná o velmi podobná zařízení (kamery, čáry na silnici), nejedná se o radary.

 

V žádném případě se nejedná o restriktivní systém, ale pouze o statistický sběr dat pro potřeby poskytování dopravních informací a informování řidičů.mluvčí TSK Praha Tomáš Mrázek

TSK Praha v současnosti používá dva druhy sčítačů. Tzv. Strategický dopravní detektor úsekový je fyzicky velmi podobný úsekovému radaru, slouží ale výhradně pro sběr dopravních informací. Zařízení zjišťuje intenzitu dopravy, obsazenost, úsekovou rychlost, klasifikaci projíždějících vozidel (nákladní, osobní) a hustotu silničního provozu.

V současnosti je v Praze instalováno osm takovýchto sčítačů, do konce listopadu příštího roku je v plánu mít v metropoli celkem 23 těchto zařízení.

Přehled ulic s nově umístěnými úsekovými sčítači dopravy k 30.11.2009
Michelská
Evropská
Wilsonova I
Wilsonova II
Strakonická
Průmyslová
U Uránie
Plzeňská
Zdroj: TSK Praha

„Všechna tato data jsou odesílána prostřednictvím modemu do centrálního dispečinku. V žádném případě se nejedná o restriktivní systém, ale pouze o statistický sběr dat pro potřeby poskytování dopravních informací a informování řidičů,“ řekl Mrázek.

Druhým používaným systémem je Strategický dopravní detektor řezový, který je s dispečinkem spojen jinou technologií. Současně sleduje méně funkcí než sčítač úsekový.

Na konci listopadu bylo instalováno v Praze celkem 44 těchto zařízení, do konce listopadu 2010 jich má být v metropoli 108.  

Úsekové radary spravuje městská policie

Úseková měření má v metropoli ve správě městská policie. „V žádném případě se nejedná o nově měřené úseky,“ upřesnil Novinkám k novým kamerám mluvčí pražské policie Jan Čihák. Městská policie měří pouze na již zveřejněných sto úsecích silnic v Praze. Přehled naleznete zde.

Státní policie úsekové měření rychlosti nevyužívá, policisté dnes používají zejména mobilní radary ve vozech nebo přenosné přístroje.