„Pracovníci, kteří tunel stavěli, už v sobotu věděli, že se se stavbou něco děje, a tak ji začali vyklízet. V době zřícení už na stavbě pravděpodobně nikdo nebyl, takže se nehoda snad obešla bez zranění,“ řekl Právu mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec s tím, že v sutinách pro jistotu pátrají záchranáři.

Kráter po zřícení tunelu

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

Tunel je dlouhý 540 metrů a je v úseku 70 metrů zavalen. V terénu vznikl asi 150 metrů dlouhý a 50 metrů široký kráter.

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

"Škoda je značná. Zatím ji nemůžeme vyčíslit. Pohybovat se bude v řádech desítek miliónů korun," řekl ČTK mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš. Dodal, že do škody se promítne jak zničené zařízení, tak i náklady na sanační práce. Subterra tunel razí. 

Kráter je hluboký mnoho metrů.

Kráter je hluboký mnoho metrů.

FOTO: HZS Moravskoslezského kraje

„Zatím to prověřujeme pro podezření na trestný čin obecného ohrožení," doplnil policejní mluvčí Žurovec. Příčiny sesuvu se podle něj zjišťují.

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

Dodal, že pro jistotu byla doprava ve vedlejším, dosud funkčním starém tunelu dočasně zastavena, protože není jisté, zda nebyla narušena i jeho statika. Byl tak zastaven provoz na trati mezi severem Moravy a Slovenskem. Vlaky nejely do půl páté, pak byl provoz obnoven.

"Doprava byla obnovena. Jako první tunelem projela prázdná souprava desetikilometrovou rychlostí. Nyní už budou jezdit vlaky i s lidmi," řekla ČTK mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.  

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

Tunel je součástí budovaného třetího tranzitního železničního koridoru ze Slovenska a Ostravy přes Prahu na Plzeň a Cheb.
Oblast u Mostů u Jablunkova je stavebně velmi komplikovaná, protože trať vede podhůřím Beskyd. U Mostů má vést dvěma samostatnými tunelovými tubusy pro jednotlivé traťové koleje. Místy je zase trať položena na násypech vysokých 15 metrů.
Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

Podle Beneše ze Subterry stavba tunelu dlouhého 600 metrů začala předloni v říjnu a dokončena by podle původních plánů měla být v listopadu 2011. "Zda se zřícení stropu a zavalení tunelu nějak projeví na termínu dokončení stavby, ještě nevíme," uvedl Beneš dodal, že podobné komplikace se objevily už na jaře: "Byly ale rozsahem nesrovnatelně menší. Společného s dnešní událostí měly jen komplikované geologické, geotechnické a hydrologické podmínky v nadloží tunelu."

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla ČTK řekl, že podobné komplikace se daly očekávat. "Od začátku stavby jsme o problematickém nadloží věděli," vysvětlil.

Kráter po zřícení tunelu

FOTO: Aleš Honus, Právo