„Mělo by to být rozlišeno. Když se někdo chová jako profesionální řidič a přitom nemá řádné oprávnění, mělo by to být přísněji postižitelné než jen jako přestupek,“ komentoval změnu dopravní expert Stanislav Huml.

Černý šofér autobusu si podle něj sice může vykoledovat i obvinění z obecného ohrožení, to ale jen v případě, že spáchá závažnější dopravní přestupek. Pokud bude odhalen při namátkové kontrole, půjde o administrativní přestupek stejně jako u řidiče osobního auta. Za ten mu bude hrozit jen pokuta.

Novinku přináší nový trestní zákoník, který bude platit od 1. ledna. Nový kodex přitom přísněji pohlíží na ty, kteří o řidičský průkaz přišli svou vinou, např. vybodováním, než na ty, kteří jej nikdy nezískali a přitom usedli za volant.

Na okresních soudech proto už dnes začínají přezkoumávat tisíce rozsudků, v nichž byli čeští řidiči v posledních třech a půl letech odsouzeni pro trestný čin jízdy bez řidičského oprávnění.
To je od července 2006 považováno za trestný čin, od ledna však už nebude a i všechny dříve uložené tresty pozbudou platnosti. A to i v případech, kdy černí jezdci usedli za volant autobusu či kamiónu.

K historicky nejtragičtějším tuzemským nehodám patří havárie autobusu u Nažidel na Českokrumlovsku, při níž v březnu 2003 zahynulo 19 lidí. Řidič neoplanu, jak se později ukázalo, nikdy nevlastnil oprávnění řídit autobus. U soudu dostal za nehodu osm let a v polovině letošního října byl předčasně propuštěn z vězení.

Dopravci musí být opatrní

„Máme už pět let stejný tým řidičů. Při nástupu jsme od nich vyžadovali kromě řidičského průkazu i průkaz řidiče. Tím se proti případným podvodníkům pojišťujeme,“ řekl Právu Radomír Bořil z CZAD Praha. Firma nabízí mezinárodní autobusovou dopravu a riziko, že by k ní nastoupil někdo bez příslušného oprávnění, si proto nemůže dovolit.

Soudci Okresního soudu v Ostravě navíc upozornili i na další paradox úpravy, která začne platit od ledna. Pokud úřady odeberou řidiči osobního auta řidičské oprávnění a bude následně přistižen za volantem osobáku, budou mu hrozit až tři roky za trestný čin maření úředního rozhodnutí.

Jestliže ale usedne za volant autobusu, kamiónu, traktoru nebo třeba bagru, na který řidičské oprávnění nikdy neměl, a nemohlo mu být tudíž odebráno, bude jeho čin opět jen přestupkem.

„Při předchozích úpravách to bylo jedno. Od 1. ledna ale nastane dvojkolejnost úpravy, část jednání bude přestupkem – pro neřidiče všech skupin – a trestným činem pro bývalé řidiče, kteří usednou za volant vozidla, které dřív mohli řídit,“ sdělil Právu mluvčí Okresního soudu v Ostravě Igor Krajdl.

Výklad podle něj zatím není jednotný, ale mezi ostravskými soudci převažuje názor, že řízením jiného typu vozidla, než na které byl řidiči průkaz odebrán, nemůže pachatel úřední rozhodnutí mařit.