Potrestaný strojvedoucí „vyvázl“ s nižším trestem než se všeobecně očekávalo, neboť sazba v tomto případě za trestný čin obecného ohrožení je 3 až 10 let. „Obžalovaný je velmi kladně hodnocen zaměstnavatelem, byla podána společenská záruka za nápravu a jedná se o jeho první prohřešek proti trestnímu zákonu,“ zhodnotil soudce Petr Prašivka s tím, že Janoušek od začátku trestního stíhání projevoval upřímnou lítost.  

Podle soudu však porušil Janoušek hrubým způsobem hned několik vnitřních předpisů Českých drah, a to například tím, že nerespektoval červené světlo na návěstidle nebo že jel v úseku vyšší rychlostí než dovolují předpisy. „Kdyby druhý vlak nestál a obžalovanému se nepodařilo snížit rychlost, následky srážky mohly být tragické,“ upozornil soudce.

Rozsudek není pravomocný, obě strany si ponechaly lhůtu na odvolání. „Vyčkáme na písemné vyhotovení rozsudku. Z pohledu obžalovaného je vždy lepší, když dostane podmíněný trest, ale z právního hlediska je zde otázka právní posouzení skutku,“ řekl Janouškův obhájce Miroslav Kovář. Zopakoval, že pokud by České dráhy měly ve stanici Paskov výpravčího, který by dal strojvůdci o situaci na trati zprávu, k nehodě by nedošlo. „České dráhy zavádí výpravu vlaků jiným způsobem, mírně řečeno necitlivě a neuváženě.“

Janoušek si nic nepamatuje

Nehoda dvou motoráků sice neskončila tragicky jako o rok dříve podobná srážka tramvají v Ostravě, bylo při ní ale zraněno 56 lidí, z toho tři těžce. Janoušek se u soudu hájil v tom smyslu, že si na okolnosti srážky vůbec nepamatuje.

„Přijeli jsme na stanici do Paskova. Pamatuji si na to, že jsme měli zpoždění, protože u jednoho vagónu nešly zavírat dveře. Pak si vzpomínám už jenom na houkání sanitky a na to, jak jsem se probral v nemocnici,“ popisoval muž, jenž je stále zaměstnancem Českých drah, ale z místa strojvůdce přešel na pozici elektromechanika.

V Paskově na Frýdecko-Místecku se 16. února čelně srazily na jednokolejné trati dva osobní vlaky.

V Paskově na Frýdecko-Místecku se v únoru čelně srazily na jednokolejné trati dva osobní vlaky.

FOTO: Jaroslav Ožana , ČTK

Strojvůdce si prý dodnes nedovede vysvětlit, jak mohl ignorovat návěstidlo s roszvíceným červeným světlem. „Je mi to strašně moc líto. Všem zraněným jsem poslal omluvný dopis,“ sypal si u soudu popel na hlavu. To, že jel na červenou, se podle svých slov dozvěděl až z policejního spisu. Dnes již jako strojvedoucí nepracuje, nadále ale působí na železnici jako elektromechanik.

Nehoda se stala 16. února ve vzdálenosti asi půl kilometru od nádraží v Paskově ve směru do Ostravy. Janoušek, ačkoli zmíněným úsekem projížděl pravidelně zhruba tři roky, nepočkal na příjezd osobního vlaku z protisměru a vjel na jednokolejný úsek i přesto, že na návěstidle svítila červená.

Následovalo rychlé brzdění, během kterého snížil rychlost ze 70 na 41 kilometrů za hodinu, a srážka. České dráhy vyčíslily způsobenou škodu na obou vlacích na 14 miliónů korun.