"Lom na koleji zjistil ve čtvrt na deset dopoledne výpravčí na informačním panelu a o hodinu později se podařilo najít i přesné místo," sdělil ČTK tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. K poškození kolejnice došlo v mírné zatáčce asi tři sta metrů za radotínským železničním přejezdem. Dráhy kvůli přerušenému provozu zavedly mezi Smíchovským nádražím a Dobřichovicemi náhradní autobusovou dopravu.

Na místo dorazili policisté, pyrotechnici se speciálním vozem, psovodi a hasiči. Ti celou oblast asi kolem půl jedenácté neprodyšně uzavřeli a prohledali kousek po kousku. V obou směrech byl proto na železnici, která je frekventovanou železniční tepnou mezi Prahou a Plzní, zároveň zcela přerušen

Policie odvezla poškozenou kolej

Pyrotechnici a poslední policisté odjížděli z místa až krátce po patnácté hodině. S sebou si odvezli i poškozenou kolej, kterou podrobí expertíze a také další předměty, které bude policie rovněž podrobně zkoumat. Středočeská policejní mluvčí Soňa Budská však neuvedla, zda pod kolejí byla umístěna skutečně výbušnina.

Provoz po nepoškozené koleji dráhy obnovily krátce před třetí hodinou odpolední. Všechny vlaky však místem, kudy obvykle projedou rychle, musely jet krokem.

Škody budou dráhy znát v pondělí

Na místě poškození koleje poté, co policisté odjeli, začali ihned pracovat na opravě drážní dělníci. Ti asi dvacetimetrový kus, který musel být pro potřeby detektivů vyříznut, nahradili kolejí novou. "Pracujeme už asi hodinu, ale blížíme se do finiše. Ještě musíme vyvrtat díry pro šrouby, ale počítám, že asi za dvacet minut bychom to mohli mít hotové," uvedl kolem šestnácté hodiny jeden z drážních pracovníků. Před sedmnáctou hodinou pak byla zprovozněna i druhá kolej.

Pokud policisté pachatele odhalí, hrozí mu až patnáct let vězení.

Výběr útoků na železniční koleje od roku 1999:
4. dubna 1999 - Zaměstnanci Českých drah nalezli bombu na železniční trati v obci Cítov na Mělnicku. Nálož nestihla explodovat.
5. srpna 1999 - Výbuch na železniční trati ve Vraňanech na Mělnicku poškodil přední část lokomotivy.
24. srpna 2000 - Na železniční trati Praha-Plzeň v Černošicích v okrese Praha-západ vybuchl nástražný systém, který tam umístil neznámý pachatel. Výbuch poškodil železniční svršek a omezil provoz ve směru na Prahu. V důsledku exploze se uvolnily čtyři pražce a praskla kolejnice, podle pozdějších údajů byla kolej naříznutá.
6. srpna 2001 - Policie vyšetřuje nález výbušniny z tohoto dne na trati Dolní Beřkovice - Cítov. Napsal to deník Právo.
19. listopadu 2002 - Na železniční trati v Praze 9 - Kyjích byla nalezena nastražená výbušnina. Podomácku vyrobený výbušný systém byl uložen pod naříznutými kolejemi. Výbušná směs nebyla podle policie funkční, vybuchnout však mohla přiložená rozbuška. Souvislost s pražským summitem NATO, který se konal 21. a 22. listopadu 2002, nebyla potvrzena, ani vyvrácena.
29. listopadu 2002 - Navrtanou a podhrabanou kolej objevil pochůzkář Českých drah na trati Praha - Kolín. Poškozená kolej byla na Nymbursku mezi obcemi Pečky a Poříčany. Dráhy okamžitě vyřadily trať z provozu.
10. ledna 2003 - Cvičnou vojenskou třaskavinu našli pracovníci Českých drah na železniční trati mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Šumpersku. Na hodinu kvůli tomu byl zastaven provoz. Jednalo se o jeden kilogram těžkou vojenskou výbušku V- 100, kterou armáda používá k imitaci dělostřeleckých výbuchů při výcviku vojáků.
13. března 2003 - Ministr vnitra Stanislav Gross potvrdil, že policie se již několik dní zabývá případem neznámého pachatele, který vydírá stát a požaduje finanční částku v řádu milionů, jinak hrozí výbuchem. Policie také našla funkční, nebezpečnou výbušninu na železničním mostě v Olomouci, kterou tam vyděrač nastražil.
14. března 2003 - Anonymní telefonát ohlásil uložení bomby v šestikilometrovém úseku mezi Oráčovem a Jesenicí na Rakovnicku. Policie po prohlídce trati žádnou výbušninu nenašla.
26. března 2003 - Kvůli anonymu, který ohlásil uložení bomby na železnici mezi stanicemi Hlavní nádraží a Praha-Smíchov, nejezdily v tomto úseku dvacet minut vlaky. Výbušnina se nenašla.
10. června 2003 - Na hlavní železniční trati Pardubice - Choceň na Pardubicku byly nalezeny dva nástražné výbušné systémy. Byly zakopané u koleje, přičemž na kolejnici byly objeveny stopy řezání. Výbušninu nalezl pracovník železnice mezi obcemi Zminný a Kostěnice, zároveň objevil i naříznutou kolejnici.
14. července 2003 - Neznámý zloděj ukradl z kolejí na trati mezi Obrnicemi na Mostecku a Počerady na Lounsku 31 šroubů, a ohrozil tak bezpečnost železniční dopravy.
25. srpna 2003 - Na linku 158 zatelefonoval vyděrač, který požadoval 15 milionů korun, s tím, že jinak naruší železnici. Policistům sdělil, že již poničil část trati na Šumpersku. Policisté zjistili, že vyděrač odšrouboval na trati několik matic a na místě také našli dopis, ve kterém žádal peníze. Muž volal do redakcí několika novin. O tři dny později policisté pachatele zadrželi v Praze 8 na Florenci ve chvíli, kdy telefonoval redaktorovi Lidových novin, jehož prostřednictvím se domlouval s policií.
19. října 2003 - Na trať mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy někdo umístil nástražný výbušný systém a poškodil kolej.
Zdroj: ČTK