Žebříček nejčastěji kradených značek se s léty příliš nemění. Stejně jako loni i letos jsou v něm za škodovkami, fordy a volkswageny vozy automobilek Peugeot, Renault, Fiat a Opel.

O asijské vozy prý zloději moc nestojí

Podle pojišťoven ovšem největší riziko odcizení svého auta podstupují majitelé vozů značek Audi, Mercedes, Alfa Romeo a BMW. Nejmenší zájem mají naopak zloději o auta východoasijské provenience.

„Policejní pátrání bylo v loňském roce nejčastěji vyhlašováno po odcizených škodovkách (13 548 případů), volkswagenech (3204) a fordech (3180). Za letošní první pololetí pak bylo policii nahlášeno 6542 ukradených škodovek, 1685 fordů a 1330 volkswagenů,“ sdělil Právu vrchní komisař Jan Melša z Policejního prezidia ČR.

Není divu, že z ukradených aut je nejvíce právě škodovek. V centrálním registru motorových vozidel je v ČR zaevidováno celkem 7,092 miliónu motorových vozidel, z nichž 4,409 miliónu jsou osobní auta. Plných 38 procent z osobních vozů jsou přitom škodovky, jichž jezdí na českých silnicích 1,675 miliónu.

Vozy starší deseti let jsou letos v hledáčku zlodějů méně než dříve. Přispělo k tomu zavedení ekologické daně na automobily nesplňující ekologické normy EU. Favority a ještě starší škodovky se tak staly prakticky neprodejnými. Kradou se většinou už jen na součástky.

100% ochrana před zloději neexistuje

A jak před zloději své auto co nejlépe chránit? Stoprocentní ochrana neexistuje. Jen minimální poskytují zámky volantu a autoalarmy. Odborníci doporučují použít najednou hned několik ochranných prvků. Mezi nejúčinnější patří imobilizéry, zámky řadicí páky a pedálů či botička na kolo. Organizované party jsou ovšem schopny i takto zabezpečené auto naložit na odtahový vůz či náklaďák a prostě z místa odvézt.

„Nejběžnějším místem krádeží aut jsou ulice, parkoviště, ale i garáže v místě bydliště majitele,“ řekl ČTK mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Nepříjemné překvapení však čeká často řidiče i po nákupu v hypermarketu či večeři v restauraci.

Zlodějů aut registruje policie převážně dva druhy. Jsou to mladí lidé, kteří si krádežemi pomáhají k penězům, nezřídka na drogy. Jejich počínání je často spojeno s vandalstvím. Odcizí nejen věci, ale poškodí i auto. A pak v ČR existují organizované bandy, většinou z Bulharska a bývalých států SSSR.

„Velmi rozšířenou metodou je propíchnutí pneumatiky tenkým předmětem u čerpací stanice na dálnici. Banda si dovede dobře spočítat, kam je možné s takto poškozeným autem dojet, a na vůz si počká. Když řidič závadu objeví, vystoupí z auta a jde se podívat, co se stalo, nezřídka ho nechá otevřené s klíčky v zapalování. Než se stačí vzpamatovat, zloděj odnese všechno, co mu přijde pod ruku a ujede,“ popisuje tuto praktiku Bálek.

Čeho se vyvarovat

Kromě investic do zabezpečovacích zařízení by tedy řidiči měli respektovat následující doporučení: Nikdy nenechávat klíče v zapalování, i když opouštějí vůz jen na pár chvil. Při koupi ojetého auta si nechat vyměnit zámky. Nikdy totiž nevíte, kdo všechno má klíče.

Při odchodu od vozidla zkontrolovat, jestli je opravdu zamčeno. Parkovat pokud možno na osvětlených, a rozhodně ne liduprázdných místech, a nenechávat ve vozidle žádné cennější předměty, které by mohly zloděje lákat.