„Navrhujeme úplné zrušení sankcí za drobné přestupky, jako je nesvícení, telefonování či nepřipoutání se za jízdy. Body by naopak měly zůstat pouze za jízdu na červenou, vjezd do jednosměrky, řízení pod vlivem alkoholu a překročení rychlostního limitu o více než 20 kilometrů v hodině. Za všechno ostatní jsou bodové sankce zbytečné, stačí peněžitá pokuta,“ prohlásil v pátek na tiskové konferenci poslanec David Šeich (ODS).

Senátoři ODS nedávno přišli s návrhem na změkčení bodového systému, tedy aby se hranice pro automatické odnětí řidičského průkazu zvýšila z dvanácti na osmnáct bodů. „Zrušit body za mírnější přestupky ovšem bude lepším řešením,“ je přesvědčen Šeich.

Skupina poslanců, v níž jsou kromě Šeicha ještě jeho straničtí kolegové Eva Dundáčková a Tomáš Úlehla, vypracovala svůj návrh novely ve spolupráci s dopravními experty. „Naše předloha již leží ve Sněmovně, do voleb se ale už na pořad jednání nedostane. Hned po volbách se však zasadíme, aby změkčení bodového systému bylo schváleno co nejdříve,“ slibuje Šeich.

Huml: v provozu je málo policistů

Že je skutečně potřebné bodový systém zásadně upravit, tvrdí i expert na dopravu Stanislav Huml.

„Pouhý postih řidičů nehodovost nevyřeší. Ukazuje se, že státní správa ustrnula, když přecenila účinnost bodového systému a nevěnovala se i ostatním důležitým aspektům, které nehody ovlivňují – stavu silnic, dopravního značení, i úpravám rizikových míst, kde k těžkým nehodám dochází nejčastěji. A podstatně zvýšit by se samozřejmě měla přítomnost policistů přímo v provozu, aby se řidiči více báli nedodržovat pravidla,“ řekl Právu.

Podle údajů ministerstva dopravy mělo v centrálním registru k letošnímu 31. červenci na svém kontě nejméně jeden bod 629 969 motoristů. O řidičský průkaz přišlo v ČR od vzniku bodového systému po dosažení dvanácti bodů už 20 818 lidí.

Huml tvrdí, že bodový systém je špatně nastaven. Dostatečně nepostihuje nejzávažnější přestupky, neplní svou preventivní funkci, a je zbytečně tvrdým bičem na profesionální řidiče, které nezřídka připravuje o existenci.

Jako jeden z mnoha příkladů Huml uvedl kauzu pekaře, jenž rozvážel v dodávce po městě rohlíky a o řidičský průkaz i zaměstnání přišel jenom proto, že si třikrát v průběhu čtrnácti dnů zkrátil povinnou přestávku v jízdě ze třiceti na dvacet minut. Ve správním řízení se totiž tomuto pekaři body za zmíněné tři přestupky sečetly a odešel z něj bez řidičáku.