Jenže jen pražská policie podle své mluvčí Evy Miklíkové za tu dobu vyšetřovala už několik desítek událostí, kdy nejen celé organizované skupiny, ale i jednotlivci padělali podpisový vzor klienta a peníze pak přeposlali na své účty nebo se o to alespoň pokusili.

„V současnosti oznámení tohoto typu neustále přibývá, každý měsíc se nějaký poškozený objeví. Řešíme to jako padělání peněz v souběhu s podvodem,“ řekla Právu Miklíková s tím, že se problém týká několika českých bankovních domů.

 

V současnosti oznámení tohoto typu neustále přibývá, každý měsíc se nějaký poškozený objeví. Řešíme to jako padělání peněz v souběhu s podvodem.Eva Miklíková, mluvčí pražské policie

 

Systém sběrných boxů je přitom jednoduchý. Pokud chce klient převést peníze z jednoho účtu na druhý, vyplní transakční lístek, do kterého vypíše číslo svého účtu a také účtu, kam míní finance poslat. Pak dokument podepíše podpisovým vzorem, který se musí shodovat s tím, jejž zanechal v bance při zakládání svého účtu.

Nakonec lístek vhodí do sběrného boxu a banka transakci vyřídí. Jenže právě tento způsob se snaží podvodníci zneužít. Stačí jim jen zjistit číslo účtu odesílatele a padělat jeho podpisový vzor.
Pokud to podvodníkovi projde, může bez problémů a rizika prozrazení získat cizí peníze, protože nemusí nikde prokazovat svou totožnost.

Přišel o všechno

Své o tom může vyprávět podnikatel Pavel z Prahy (45). Loni v září si založil účet u České spořitelny (ČS) a pracovnici u přepážky sdělil, že během několika týdnů mu má dorazit přes devět miliónů korun.

Peníze postupně skutečně na jeho účet přišly, jenže když si je šel Pavel počátkem listopadu vybrat, na účtu měl místo plánovaných 9,25 miliónu jen 32 tisíc korun.

Následně zjistil, že kdosi neznámý celkem třiceti příkazy pomocí padělaného podpisového vzoru vyvedl přes sběrný box z jeho účtu na jiný, rovněž u ČS, prakticky všechny peníze.

Banka mu proto doporučila, ať podá trestní oznámení, nicméně mu odmítla peníze vrátit. Nebylo totiž vyloučeno, že podpisový vzor mohl padělat on sám nebo někdo z jeho okolí, kdo mužův autogram zná. To však podnikatel vylučuje a nic takového zatím v podobných případech nezaznamenala ani policie.

„Nemám informaci, že by při vyšetřování těch případů bylo zjištěno, že by to spáchal sám klient. Šlo vždy o cizí či neznámé pachatele a spoustu z nich jsme dopadli a byli odsouzeni,“ podotkla Miklíková.

Podpisový vzor nemusí být jméno klienta

Banky vesměs doporučují klientům, aby si svá data důkladně chránili. Podpisový vzor by měl být zcela jedinečný a nemusí se vůbec shodovat se jménem klienta. Měl by se i lišit od běžného podpisu, který se objevuje třeba na fakturách.

Okradený podnikatel však toto doporučení poslechl a zvolil si takový podpisový vzor, který do té doby nikdy nepoužil. Jeho originál nechal povinně v bance a žádná další kopie neexistuje.

Policie už v tomto případě našla možného spolupachatele podvodu. Jde o 33letého muže, který peníze přišel do banky vybrat. Ten však tvrdí, že podnikatelův podpis nepadělal, jen prý na popud neznámého člověka finance za 20tisícovou odměnu vyzvedl.

Přestože znalecký posudek vyloučil, že by padělané příkazy podepsal poškozený podnikatel, banka mu ani po osmi měsících zmizelé peníze nevrátila. Naopak mu dokonce přišla upomínka, že má na účtu nízkou částku a že bude zrušen.

Chrání banky klienty dostatečně?

„Ta banka absolutně nechrání své klienty, bohužel jsem jim důvěřoval a bohužel nemám známé jméno. Než jsem se vůbec propracoval k někomu z banky, kdo se mnou tu věc řešil, to byl také problém,“ konstatoval podnikatel, který dodnes podezřívá někoho z banky, že byl do celého podvodu zapleten. Jeho podpisový vzor totiž podle jeho slov znal jen on sám a právě pracovníci ČS.

Spořitelna se k tomuto konkrétnímu případu kvůli bankovnímu tajemství odmítla vyjádřit a zopakovala, že sběrné boxy jsou bezpečné, mezi lidmi oblíbené a přinášejí jim komfort.

Nicméně Pavla Langová z tiskového centra ČS na přímý dotaz Práva, zda se do podvodných vyvedení peněz někdy aktivně zapojil pracovník této banky, odpověděla: „Nedávno jsme uzavřeli případ, kdy jsme klientovi bez odkladu vyplatili náhradu. Pochybení bylo s největší pravděpodobností na straně zaměstnance, šlo o bezprecedentní a hrubé porušení interních předpisů. Zaměstnanec musel okamžitě z banky odejít.“

Prý jde o zcela výjimečné případy. Navíc údajně vždy, kdy má banka podezření, že podpis ve sběrném boxu nesouhlasí s originálem, platební příkaz neprovede a informuje klienta.

Stejně postupuje také ČSOB. Její mluvčí Ivo Měšťánek rovněž připustil, že i tato banka musela několik podobných případů řešit. „Žádný z odhalených pokusů ale nebyl pro podvodníky úspěšný,“ konstatoval Měšťánek.