To je ale poměrně logické, protože v této kategorii je také zdaleka nejvíce řidičů. Vyplývá to z ročenky nehodovosti, kterou zveřejnilo policejní prezidium.

Z celkového počtu 147 338 kolizí jich způsobili řidiči s dvouletou a kratší praxí 45 622. Řidiči, kteří mají řidičský průkaz více než deset let, pak zavinili 46 600 nehod. Na třetím místě pomyslného žebříčku jsou řidiči se šesti až desetiletou praxí. Ti mají na svědomí 26 641 nehod.

Dvouletou praxi v řízení osobních vozů mělo přitom loni zhruba 280 tisíc řidičů. Řidičů, kteří vlastní řidičské oprávnění pro skupinu B více než deset let, je řádově více.

Nejvíc nehod mají na svědomí osobáky

Největší počet dopravních nehod zavili v loňském roce řidiči osobních aut. Mají jich na svědomí 84 450. Podle policejních statistik za nimi následují řidiči nákladních aut. Ti havarovali v 33 435 případech. Třetí příčku s počtem nehod 6316 obsadili řidiči autobusů. Bez řidičského oprávnění havarovalo 2096 lidí. Motocyklisté způsobili nehodu v 346 případech, majitelé motocyklů do 50 ccm pak figurují u 31 nehod.

Na silnicích v loňském roce ubylo nehod i jejich obětí, 992 zmařených lidských životů je druhý nejnižší počet od roku 1990. O rok dříve na silnicích zahynulo 1123 lidí. Počet obětí nehod se loni přiblížil roku 2006, kdy na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990 - 956. Jde o jediné dva roky, kdy počet mrtvých nepřesáhl tisícovou hranici. Nejvíce životů si zatím vyžádaly karamboly v roce 1994, kdy na silnicích zahynulo 1473 lidí.

Stále vysoké počty mrtvých chce snížit ministerstvo dopravy (MD) pomocí kampaně Nemyslíš - zaplatíš. Do konce roku 2010 by jejich počet podle odhadu ministerstva měl dosáhnout maximálně 650. Proto také kampaň rozšířilo od letošního dubna o součást nazvanou (Ne)zvratné osudy, která se zaměřuje na mladé řidiče ve věku od 17 do 19 let.

Kampaň "Nemyslíš - zaplatíš!" spustilo MD loni na podzim; akce za 150 milionů korun potrvá do roku 2010. Nejvíce jsou vidět televizní spoty, které naturalistickým způsobem ztvárňují dopravní nehody a jejich následky.