„Bude muset vysvětlit, proč ho strojvedoucí z protijedoucího vlaku vůbec neviděl," řekl TV Nova policejní mluvčí Ivan Žurovec.

Jakékoliv vysvětlení, proč nerespektoval červeně svítící semafor a vjel na jednokolejný úsek mezi Paskovem a Ostravou, však třiapadesátiletý muž zatím veřejnosti i policii dluží.

Pacient Právu přes dveře prostřednictvím lékaře vzkázal, že k nehodě nic neřekne.

Policie čeká, až se strojvedoucí zotaví

Nejhůře jsou na tom dva cestující, kteří jsou hospitalizovaní v ostravské fakultní nemocnici - student s poraněnou hlavou a žena, která má zlomenou nohu. Zřejmě jde o průvodčí z vlaku. „Stav obou je stabilizovaný, léčení ale potrvá několik týdnů,“ uvedl mluvčí fakultní nemocnice Tomáš Oborný.

Ve frýdecko-místecké nemocnice ještě v pondělí večer hospitalizovali poslední zraněné, kteří se nechali ošetřit dodatečně. „Stále u nás zůstává sedm pacientů, u všech je stav stabilizovaný. Celkem jsme po nehodě ošetřili 32 lidí,“ řekl ředitel nemocnice Miroslav Přádka. Přestože zdravotní stav strojvedoucího je stabilizovaný, policie ho zatím nevyslechla a čeká, až se úplně zotaví.

„Případné obvinění zatím není na pořadu dne, vyšetřovatel si bude strojvedoucího předvolávat,“ řekl mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec.

Ani policie proto dosud neví, z jakého důvodu strojvedoucí vlaku, zpožděného o půl hodiny, nerespektoval červenou na semaforu a na jednokolejnou trať vjel. Otázka také je, zda byl strojvedoucí střízlivý.„Dechová zkouška nebyla kvůli jeho zranění možná, a tak byl proveden odběr krve. Výsledek z laboratoře ještě nemáme,“ dodal policejní mluvčí.

V Paskově na Frýdecko-Místecku se 16. února čelně srazily na jednokolejné trati dva osobní vlaky.:. V Paskově na Frýdecko-Místecku se 16. února čelně srazily na jednokolejné trati dva osobní vlaky.foto: ČTK/Jaroslav Ožana

Federace strojvůdců: Nebylo dobré rušit výpravčí

Drážní inspekce se už v pondělí vyjádřila, že příčinou nehody v Paskově je selhání lidského faktoru. Strojvedoucí prokazatelně vjel na jednokolejný úsek trati směrem na Ostravu ve chvíli, když na semaforu svítila červená. Vzápětí se potkal s protijedoucím vlakem, který stihl zabrzdit. Pravděpodobný viník do něj narazil rychlostí 40 kilometrů v hodině. Škoda je 7,5 miliónů korun.

Že jediným viníkem je strojvůdce, připouští také prezident Federace strojvůdců Petr Čechák. „Zpochybnit argument, že nerespektoval výstražné světlo, pochopitelně nelze. Ale rád bych také řekl, že pokud by v minulosti nedošlo na železnici k rušení takzvaných červených výpravčích, ta nehoda by se určitě nestala,“ řekl. Vysvětlil, že České dráhy v minulých letech z úsporných důvodů zrušily funkce výpravčích, kteří dávali v menších stanicích svolení k odjezdům vlaků.

„Samozřejmě technika jde dopředu. Na mém argumentu, že pokud by tam byl výpravčí, k nehodě by nedošlo, to ale nic nemění,“ dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová to ale odmítá s tím, že i výpravčí může udělat chybu, což se v minulosti stávalo.

„Tvrzení, že pokud by tam byl výpravčí, nehoda by se nemohla nikdy stát, není zcela objektivní. Jde totiž o velice přehlednou stanici, takových je zhruba 30 procent v republice. Pokud strojvedoucí dodrží všechny přepisy, k takovým věcem absolutně nemůže dojít.

Na to, že v Paskově vjíždí na jednokolejku, byl strojvedoucí upozorněn signalizací už při vjezdu na stanici a potom ještě svítilo červené světlo před vjezdem na jednokolejný úsek. Nerespektoval tedy dvě výstrahy, bylo to jeho fatální selhání,“ řekla mluvčí.