Hlavní obsah

Náklaďák jel u Rokycan na vyřazené rezervě, zabil tři ženy

Právo, pab

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PLZEŇ

Pětiletá Tereza, její matka Zuzana a babička Hana zemřely zbytečně. Doplatily na šlendriánství ve firmě Lesní společnost Plasy, jejíž nákladní vozidlo Scania v únoru před dvěma lety převálcovalo na silnici u Rokycan osobní automobil s tříčlennou ženskou posádkou.

Foto: Patrik Biskup, Právo

Policisté dokumentují místo tragické nehody.

Článek

Dvaašedesátiletému řidiči Scanie Emilu Starinskému praskla za jízdy levá přední pneumatika, neovladatelný kolos vjel do protisměru, kde se v plné rychlosti čelně střetl s Peugeotem 306. V něm jedoucí dvě ženy a dítě neměly šanci přežít.

Kolo bylo na odpis

V úterý během soudního líčení s řidičem náklaďáku, kterého žaloba viní z ublížení na zdraví s následkem smrti, přišel znalec se šokující informací. Podle něho prasklá pneumatika byla rezervou na odpis, kterou už dříve technici vyřadili z důvodu opotřebení. Na vozidlo byla namontovaná jako provizorium.

Expert vypověděl, že na pneumatice byly patrné trhliny a další poškození už na první pohled. Přesto dispečer dopravy podniku vozidlo pustil do provozu a řidič, který by měl stav pneumatik před jízdou zkontrolovat, na cestu vyjel.

Řidič tvrdí, že kola kontroloval

„Na některých místech chyběly kusy pryžové vrstvy a byly vidět obnažené dráty kordu v pokročilé korozi. Takovou závadu řidič jednoznačně musel rozpoznat. Všechny vady byly zjistitelné běžným okem,“ prohlásil před soudem Zdeněk Mareška z Kriminalistického ústavu v Praze.

Ten odmítl tvrzení obhajoby, podle které trhliny v pneumatice vznikly náhle až poté, co ji řidič před jízdou prohlédl. „Z fotodokumentace je jasné, že praskliny a další závady na pneumatice jsou staršího data,“ zdůraznil znalec.

Obžalovaný řidič si ale stojí na svém a u soudu tvrdil: „V den nehody jsem zkontroloval pneumatiky i světla. Všechno bylo v pořádku.“

Lidem v osobním voze už nebylo pomoci

Řidiči, kteří u havarovaných vozidel zastavovali ještě před příjezdem záchranářů, ve svých výpovědích popisovali, jaký hrůzný obraz se jim naskytl.

„V dálce jsem viděl nějaké auto v příkopu. Když jsem přijel blíž, všiml jsem si utrženého motoru, který leží na vozovce a ještě se z něho kouří. Zastavil jsme a seběhl k tomu osobáku. Uvnitř byla zaklíněná těla v nepřirozených polohách. Jednomu dokonce chyběla hlava. Bylo mi jasné, že tady už není pomoci,“ četla soudkyně Marta Kubalíková výpověď šoféra kamiónu Petra Šestáka.

Soudní líčení sledovali i pozůstalí, kterým výpověď znalce vyrazila dech. „To je trestuhodná nedbalost. Holky mohly žít, kdyby si každý plnil své povinnosti, tak jak má. Nedokážu vůbec domyslet, kdyby v osudnou chvíli jel proti například autobus plný dětí,“ řekl Pavel Jedlička, který při nehodě přišel o dceru a vnučku. Rozsudek by měl padnout ještě v únoru.

Reklama

Výběr článků

Načítám