„Skutečně s tím začneme od února vždy za uplynulý měsíc. Jestliže vlastník vozidla příspěvek neuhradí do 30 dnů, pošleme mu urgenci. Když ani na tu nebude reagovat, bude následovat soud a exekuce. To už ale dlužná částka podstatně naroste o všechny s tím související náklady a penále,“ upozorňuje výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec.

Zjišťovat neplatiče bude ČKP pravidelně každý měsíc srovnáním údajů z centrálního registru motorových vozidel s databází pojišťoven. To, zda mají majitelé za vozidla zaplaceno povinné ručení, zjistí snadno na internetové adrese www.ckp.cz.

V centrálním registru je evidováno téměř sedm miliónů motorových vozidel a smlouva o povinném ručení nebyla uzavřena na 830 tisíc z nich, tedy na každé deváté. Nepojištěná auta a motocykly přitom ročně způsobují přes pět tisíc nehod s celkovou škodou až půl miliardy korun. Ta je hrazena z garančního fondu České kanceláře pojistitelů, která ji pak vymáhá od viníků nehod.

„Škodnou částku se nám dařilo vymoci jen asi ve třetině případů a závazky garančního fondu narostly na 2,7 miliardy korun,“ zdůvodnil Hradec, proč se zavádějí povinné příspěvky neplatičů do garančního fondu.

Ručení musí být i na nepojízdné auto

Poté kdy ČKP loni na podzim zveřejnila, že od Nového roku začne neplatiče tvrdě postihovat, začaly dopravní úřady praskat ve švech. Z centrálního registru lidé masově odhlašovali svá nepoužívaná vozidla.

Neplatiče totiž čekají postihy i v případě, že jejich auto je nepojízdný vrak, stojící už léta na zahradě. A je čeho se obávat. Například za starou škodovku bez ručení s obsahem motoru 1,2 litru bude jen za leden naúčtována vlastníkovi pokuta 1550 korun a za celý rok 18 250 Kč.

Zaplacení tohoto příspěvku do garančního fondu přitom nenahrazuje pojištění vozidla. Když tedy řidič auta bez ručení zaviní nehodu, pojišťovna za něj škodu hradit nebude. Navíc mu ve správním řízení hrozí za provozování vozidla bez povinného ručení postih 5000 až 40 000 korun a při silniční kontrole za nepředložení zelené karty bloková pokuta 1500 Kč.

Zelenou kartou, na níž nesmí chybět podpis pojištěnce, musejí řidiči nově i na českých silnicích dokládat, že mají sjednáno povinné ručení. Vyplývá to z novely zákona č. 168/1999, která nabyla účinnosti 1. června 2008.

Jaké jsou denní sazby příspěvku do garančního fondu
druh vozidlačástka
motocykl do 350 ccm20 Kč
motocykl nad 350 ccm30 Kč
zemědělský nebo lesnický traktor40 Kč
osobní auto do 1850 ccm50 Kč
osobní auto nad 1850 ccm70 Kč
nákladní auto o hmotnosti do 12 tun130 Kč
autobus160 Kč
kamión o hmotnosti nad 12 tun300 Kč
                        Pramen: Česká kancelář pojistitelů