"Podali jsme v této věci podnět k prošetření," sdělil Novinkám Kučera. nejde o trestní oznámení na konkrétního pachatele, nýbrž o podnět k šetření obvodnímu státnímu zastupitelství v Praze 1. Ačkoliv inspekce v podání podrobně popisuje, kdo všechno na ní měl činit nátlak, konkrétní obvinění záměrně nepadlo.

"Kdyby to bylo oznámení na pana Kocourka, tak by to mohla policie odložit, takhle bude muset hledat pravdu," řekl Kučera.

Podle generálního inspektora Romana Šiguta vyvíjel náměstek ministra dopravy Kocourek i výrobce zabezpečovacího zařízení AŽD na inspektory během vyšetřování nátlak, jakým směrem mají šetření vést, a snažili se ovlivnit složení vyšetřovacího týmu. To mluvčí ministerstva Karel Hanzelka i zástupce AŽD popřeli.

Nehoda se stala v květnu brzy ráno na hlavním železničním tahu a v osobním vlaku cestovalo 12 lidí. Lokomotiva společnosti ČD Cargo narazila zezadu do pomalu se rozjíždějícího vlaku pravděpodobně 40 až 50 kilometrovou rychlostí. Náraz kabinu nákladního stroje zcela zdemoloval a strojvedoucí v ní zahynul.

Za nehodu mohou lokomotiva a zabezpečovací zařízení

Podle inspekce srážku zapříčinila porucha na pískovači lokomotivy. Ten navíc podle zjištění inspekce nebyl kompatibilní se zabezpečovacím zařízením.

Porucha na pískovači lokomotivy osobního vlaku způsobila, že množství písku pod nápravami soupravy přerušilo bezpečnostní obvod v kolejích, zařízení potom vyhodnotilo kolej jako volnou a pustilo na ni další lokomotivu. Podle inspekce by lokomotivy tohoto typu neměly na podobně zabezpečených tratích bez úpravy vůbec jezdit.

Strojvůdce samostatně jedoucí lokomotivy podle inspekce nepochybil, na semaforu totiž po chybě bezpečnostního zařízení svítila zelená.

Podle ministerstva dopravy bylo příčinou nehody velké množství písku na kolejnici. Zabezpečovací zařízení kvůli tomu ztratilo kontakt s vlakem a kolej uvolnilo pro další soupravu. Výpravčí viděla, že návěstidlo ukazuje volno a na kolej pustila další vlak.