Žadatel o vízum má podle nových pravidel povinnost sjednat si individuální termín návštěvy konzulátu. Využít ale přitom musí služeb Kontaktního centra provozovaného soukromou firmou, která za poplatek více než tři sta korun rezervaci zajistí. Právu se podařilo zjistit, že peníze za registraci v Kontaktním centru jdou do kapsy společnosti Jihomoravská provozní, a.s.

Dlouholeté kamarádství s velvyslancem

V jejím čele stojí zlínský podnikatel Vlastimil Valenta. Ten je přítelem současného velvyslance ČR na Ukrajině Jaroslava Bašty. Jejich kamarádství vyšlo najevo už v roce 1999, kdy Bašta ještě jako tehdejší ministr České vlády osobně intervenoval u někdejšího slovenského ministra vnitra poté, co Valentu zatkla slovenské policie pro podezření z padělaní cestovního pasu. „Protože jsme přátelé už asi osm let,“ vysvětloval tehdy svoji aktivitu Bašta.

Jihomoravská provozní získala tento obchod s vízy bez výběrového řízení. To potvrdila Právu mluvčí Ministerstva zahraničních věcí (MZV) Zuzana Opletalová. „Výběrové řízení jsme povinni organizovat jen v případě veřejných zakázek, kdy vynakládáme veřejné prostředky na pořízení dodávek, služeb a stavebních prací. Zde MZV ani Generální konzulát Lvov firmě neplatí. Přesto byly zmapovány i možnosti jiných firem a vybrána byla současná,“ sdělila k výběru jmenované společnosti Opletalová.

Bašta: teď už se s tím nedá nic dělat

Sám Valenta se k celé věci odmítl vyjádřit. „Nemám čas,“ řekl a zavěsil telefon. Velvyslanec Bašta tvrdí, že v době, kdy se podepisovala smlouva s touto firmou, pan Valenta v ní ještě nefiguroval.

„Vstoupil do ní až později, kdy už byl systém spuštěn,“ uvedl Bašta. Pokud by Valenta stál v čele této firmy ještě před podpisem smlouvy, Bašta by tuto firmu podle svých slov nedoporučil. „Právě kvůli tomu, že by to mohlo vzbuzovat pochybnosti. Teď už se s tím ale nedá nic dělat. Smlouva je podepsaná,“ prohlásil Bašta.

Jihomoravská provozní a.s. si podle údajů z obchodního rejstříku přidala do předmětu podnikání činnosti související se zavedením nového vízového systému až krátce před jeho spuštěním. V té době firmu řídil Robert Čáslava, Valentova pravá ruka. Valenta do firmy vstupuje až dnem, kdy se nový systém vyřizování víz spouští.

Zpoplatněná telefonní linka

Z pokynů na internetového portálu určeného pro žadatele o vízum do ČR vyplývá, že registrační poplatek musí být uhrazen do pěti pracovních dnů po registraci, jinak bude termín návštěvy na konzulátu zrušen a rezervace stornována. Registrace v Kontaktním centru funguje přes telefonní linku. Ta ale není zdarma a hovor s operátorkou, který platí volající, se někdy může protáhnout až na desítky minut.

Podle mluvčí rezortu je hlavním cílem nového systému zrovnoprávnit přistup žadatelům o vízum, eliminovat fronty a parazitující zprostředkovatele, kteří s pořadím ve frontách obchodovali.

Miliónové zisky pro určenou firmu

„Systém call center je využíván mnoha vyspělými zeměmi. Jde o ve světe běžný outsorcing. Uvažovali jsme také systém rezervací zavést formou internetu, ten ale není na Ukrajině ještě příliš rozšířený,“ uvedla dále Opletalová.

Podle ní peníze vybrané na registračních poplatcích jdou výhradně na pokrytí nákladů firmě, která systém provozuje. Za současného velkého zájmu Ukrajinců o vízum do ČR mohou jít zisky firmy do miliónů.