Čtyřiadvacetiletý Marcel Slowik z Horní Datyně u Vratimova řídil osudný večer autobus svého otce. Železniční přejezd mezi Náměští na Hané a Senicí, který se silnicí svírá velmi ostrý úhel, poprvé přejížděl za snížené viditelnosti, a jak konstatoval znalecký posudek, vzhledem ke konstrukci autobusu Oasa nemohl z pravé strany vidět blížící se vlakovou soupravu.

Shoda nešťastných náhod

Vlak byl ten den tažen náhradním lokotraktorem, a tak ani strojvůdce neměl dostatečný přehled o dění na trati. Před soudem nebylo jednoznačně prokázáno ani včasné použití výstražného klaksonu strojvůdcem. "Lze mít za to, že řidič autobusu učinil vše, aby přejezd bezpečně přejel," uvedl předseda senátu František Neplech.

Při střetu bylo v autobuse lehce zraněno 26 cestujících, tři další osoby utrpěly těžká zranění. Na jejich následky později zemřela čtyřiasedmdesátiletá žena. Sporné je úmrtí dalšího 72letého cestujícího, jenž skonal za půl roku.

"Jednalo se o shodu nešťastných okolností. Přestože od té doby na stejném místě došlo ke čtyřem dalším nehodám, stále nebyla přijata žádná opatření, která by podobným neštěstím zabránila," poznamenal soudní znalec z oboru dopravy František Kouřil, který posudek k nehodě z listopadu loňského roku zpracovával.

Přestože trestní odpovědnosti byl řidič autobusu zbaven, čekají ho zřejmě další spory se zdravotní pojišťovnou a náhrady škody se domáhají také České dráhy, které vyčíslily škody na lokomotivě a vagónech na více než 825 tisíc korun.