Hlavní obsah

Zabitých chodců rychle přibývá, varují statistky

Právo, Hynek Paštěka, Kateřina Severová

Policejní statistiky hovoří o tom, že počty téměř všech usmrcených účastníků silničního provozu ve srovnání s rokem 2007 klesají. Až na jednu výjimku. Chodce. Počty zabitých při dopravních nehodách v této kategorii statistik rychle rostou.

Článek

Za prvních sedm měsíců letošního roku je proti témuž období roku minulého méně mrtvých například v kategorii řidičů automobilů, spolujezdců, cyklistů ba i motorkářů. Ovšem chodců jen v červenci zahynulo na přechodech i mimo ně jedenáct. Od začátku ledna do konce července jich tak přišlo o život už 111, což je o 23 více než za stejné období loňského roku.

V roce 2006 to bylo 73 chodců. Počty pěších obětí se tedy opětovně šplhají na úroveň roku 2005, kdy policie ve sledovaném období zaznamenala 121 mrtvých.

Netolerance na silnicích

"Asi se to bude zdát jako obehraná písnička, ale za nárůst úmrtí chodců může především netolerance mezi jednotlivými skupinami účastníků silničního provozu. V tomto případě mezi řidiči aut a chodci. Především majitelé aut by si měli uvědomit, že mají v ruce zbraň,“ řekl Právu odborník na silniční problematiku Jaroslav Hořín.

Čeští řidiči mají podle něj stále problém s dáváním přednosti chodcům na přechodech. Často je problematické také samotné umístění přechodů. Dopravní situace především ve velkých městech je špatná, není kde zaparkovat a dodržet zákaz parkování před a za přechodem je prakticky nemožné. Chodce, který vejde na přechod zpoza parkujícího auta, řidič projíždějícího vozu často nevidí a může jej snadno srazit.

"Jestli že se ta čísla zvyšují, tak je někde nějaký problém. Důvodem nárůstu také může být například to, že se ve městech masivně přestala dodržovat padesátka. Tím se následky sražení chodců zhoršily,“ řekl Právu dopravní expert Stanislav Huml.

Nevýrazné oblečení zabíjí

Oslovení dopravní experti sice potvrzují, že většinu kolizí vozidla s chodcem mají na svědomí řidiči, menší část však zaviní i sami pěší. Časté jsou například střety automobilů s opilými chodci, kteří buď klopýtnou do vozovky, nebo na přechodu neodhadnou vzdálenost a vstoupí přímo pod projíždějící auto.

"Především za tmy chodci zvyšují riziko kolize tím, že jsou nevýrazně oblečeni, a to především starší generace. Nebezpečné to je jak ve městech, kde je alespoň nějaké pouliční osvětlení, ale hlavně mimo obce. Tam už se jedná o vyložený hazard,“ vysvětlil Hořín.

Dopravní nehody chodců v ČR
rok20002001200220032004200520062007
Počet usmrcených chodců315282269256243244173198
Zraněno48855130500145844590420639654098
Počet nehod zaviněných chodci25662239219219371911163915071576
Zaviněno pod vlivem alkoholu374339296252215169171196
Zdroj: Policejní prezídium ČR

Střety vozidel s chodci na přechodech

:: 2008 (do 31. 7.)

nehody: 450

usmrceno: 13

zraněno: 450

:: 2007

nehody: 478

usmrceno: 4

zraněno: 469

:: 2006

nehody: 393

usmrceno: 9

zraněno: 399

:: 2005

nehody: 439

usmrceno: 11

zraněno: 432

:: 2004

nehody: 405

usmrceno: 10

zraněno: 418

:: 2003

nehody: 387

usmrceno:5

zraněno: 402

Zdroj. Policejní prezidium ČR

Reklama

Výběr článků

Načítám