Strojvedoucí rychlíku EuroCity Comenius už podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí cca 135 km/h si všiml, že mostní konstrukce před ním se zhoupla a začala padat. Použil proto rychlobrzdu a schoval se ve strojovně; za šest sekund nastal náraz při rychlosti cca 120 km/h.

"Jediné, co může dělat, je použít rychlobrzdu, aby zmírnil (rychlost). Takže se zachoval jak nejlépe mohl. Jsou učeni, že pokud jim hrozí nebezpečí, tak mají využít možnosti a po použití rychlobrzdy se skrýt, utíkat do strojovny," řekl Poláček.

Riziko v kabině je podle jeho slov velké, ale čelní náraz je vždy nejhorší, obyčejně bývá stanoviště celé zdemolované. "Myslím, že České dráhy jsou v tom nevinně...On to viděl a ještě stačil skočit do strojovny - a tomu asi zachránilo život," míní Poláček.

"Už se stím nedalo nic dělat"

Sedm lidí po srážce zemřelo a až 67 bylo zraněno, mezi nimi strojvedoucí, který vyvázl s lehčím zraněním, a další dva ze čtyř členů vlakové čety. Nehoda zdemolovala lokomotivu a čtyři vozy.

"Už se s tím nedalo nic dělat. Už nikdy nenastoupím do vlaku," řekl novinářům strojvůdce mezinárodního rychlíku.

Také podle strojvedoucího s dlouholetou praxí, který nechtěl být jmenován, udělal muž řídící lokomotivu to nejlepší, co je v dané chvíli možné. Rychlobrzda má aretaci a při jejím použití už není nutné ji držet. "Strojvedoucí tak může zabrzdit a utéci se schovat do strojovny, kde je obrovský a těžký transformátor a lokomotiva zde má nejsilnější rám, je tudíž největší naděje, že přežije," řekl.

Další články o vlakové tragédii ve Studénce:
Vlakové neštěstí ve Studénce: šest mrtvých a desítky zraněných
Svědci neštěstí: most se před pádem houpal
Nemocnice potřebuje krev pro zraněné z vlakového neštěstí