Podle něj policisté za volantem doplácejí na svou nezkušenost a bezohlednost, často bez opodstatnění spěchají k některým zásahům nebo naopak neznají místa, kudy jezdí.

"Zapnou maják a vypnou mozek"

"Policisté k nám sice přicházejí vybaveni řidičákem, ale bez valných zkušeností a my je posadíme do poměrně slušných vozidel. Oni pak s pocitem své funkce vyjedou na zákrok se zapnutým majákem a teď to bagatelizuji, ale říkám, že oni zapnou maják a vypnou mozek,“ nebral si Želásko servítky, když ho Právo oslovilo.

Policisté za volantem přitom mají při použití majáčku právo přednosti v jízdě a tudíž nemusí respektovat pravidla silničního provozu. Jak ale Právo zjistilo, tito řidiči nejsou pro takovou výsadu dostatečně vyškoleni.

Policejní prezidium totiž přiznalo, že policisté dostávají v tomto směru spíše teoretický než praktický výcvik.

Protože ministerstvo vnitra ani vedení policie neplánuje, že by pro policisty zavedlo plošně speciální výcvik na polygonech, krajské policejní správy tak musí problém řešit samy.

Školení a praktické jízdy pro policisty

Želásko proto chce pro své podřízené co nejdříve zařídit kvalitní školení a kurzy včetně praktických jízd. Uvažuje také například o takzvané škole bezpečné jízdy (smyku).

"Chtěl bych, aby si tréninkově vyzkoušeli, jak se to vozidlo chová při smyku, při jízdě. Je to otázka peněz, ale myslím, že najdeme nějakou cestu. Pokud se to podaří zajistit, tak je tam samozřejmě proženu,“ podotkl Želásko.

Například v Brně už se tamní policisté podle Jany Šípkové z jihomoravské krajské policejní správy v minulých letech dohodli ve spolupráci s vojáky s místním automotodromem a Besipem.

Hasiči jezdí na polygon

Hasiči, kteří často se zapnutým majáčkem vyjíždějí k zásahům, přitom mají povinný výcvik na polygonu už od roku 2006.

"Tento výcvik umožní otestovat si své řidičské schopnosti a lépe poznat, jak se chová vůz například na mokré a namrzlé vozovce, při prudkém brzdění či smyku, nebo při průjezdu vodní stěnou,“ uvedl mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Petr Kopáček.

Řidiči hasičských vozů podle něj musí navíc absolvovat psycho-dopravní vyšetření a nějakou dobu jezdit zkušebně.

Celoplošné řešení pro policisty ale doporučuje třeba dopravní expert a bývalý policista Stanislav Huml. "Povinnost absolvování kurzu bezpečné jízdy pro policisty jezdící s majákem by určitě měla v zákoně být. Tito lidé by měli umět zvládat vozidlo v krizových situacích,“ myslí si Huml.

Podle něj by měl podobný kurz absolvovat povinně každý policista jezdící s majákem při nástupu do služby a posléze například každé dva roky.

Varování podřízeným

Želásko ve svém dopise, které má Právo k dispozici, uvádí, že ve druhém čtvrtletí letošního roku došlo k 81 nehodám za účasti policejních služebních vozidel, což je nárůst o 37 procent v porovnání s prvním čtvrtletím.

Ještě více varující je pak zvýšený počet nehod zaviněných policisty. Zatímco v prvním čtvrtletí pražští policisté zavinili 65 procent všech nehod policejních aut s majákem, v tom druhém už 83 procent. Přitom většinu z nich způsobili podle ředitele pražských policistů nezvládnutím vozidla ve velké rychlosti.

Policisté by si podle něj měli uvědomit, že nemají absolutní přednost. Když prý jedou někam, kde to snese strpení, tak se podle toho musejí chovat.

"Budu vyhodnocovat důvody, které vedly policisty k zapnutí majáku. Jestliže jde o život, tak prosím, ale když to tak hrozně nespěchá, tak přece nevadí, že na místo přijedou o pět minut později,“ doplnil Želásko.

Dal tak víceméně za pravdu i mnohým pražským řidičům, kteří si často stěžují na to, že musejí stát v dlouhých kolonách a zácpách, zatímco kolem v nich v klidu projedou se zapnutým majáčkem policisté, kteří přitom nespěchají k žádnému výjezdu či zásahu.

Pro Želáska byla posledním varovným prstem dopravní nehoda na pražském Střížkově, kde do sebe 1. července při honičce za ujíždějícím motocyklistou narazila vozidla státní a městské policie.

"Kvůli podezření, že se nějaký motocyklista mohl dopustit přestupku, z toho nakonec bylo pět zraněných policistů včetně jednoho těžce a dvě odepsaná auta. Ve svém dopise jsem k tomu uvedl, že mluvit nad rakví už je pozdě,“ dodal pražský policejní ředitel.