„Ve čtvrtek jsme zkoumali trosky a nyní se seznamuji se všemi dostupnými informacemi. Probíhaly i výslechy svědků,“ sdělil Právu inspektor pražského Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Milan Pecník, který je v čele skupiny, která událost zkoumá.

Jediný vyrobený kus

Potvrdil, že zničený stroj byl prototyp TL 3000 Sirius ve zkušebním režimu. „Byl to jediný vyrobený kus tohoto typu a jeden z jeho prvních vzletů. Kromě zkušebního létání se s ním v podstatě nic jiného nesmělo dělat,“ řekl.

Ačkoliv letadlo po pádu totálně zničil následný požár, Pecník tvrdí, že i ze zbytků jsou odborní specialisté schopni zjistit, zda na havárii měla či neměla vliv technická závada. „Zkoumáním trosek se zabývá celý tým odborníků, lidi z výroby, konstruktér a podobně. Minimálně by se mělo poznat, zda byla příčinou například závada na řízení,“ ujistil.

Letouny bez černé skříňky

Podle Pecníka budou pro zjištění okolností havárie svědecké výpovědi a výsledky zkoumání zbytků stroje důležité. „Tyto stroje, zařazené do kategorie sportovních létajících zařízení, nemají žádný zapisovač průběhu letu, který mají dopravní letadla, takže objasňování závisí na těchto indiciích, včetně pitevního nálezu,“ vysvětlil.

TL-3000 Sirius byl celokompozitový karbonový hornoplošník s motorem Rotax, sedm metrů dlouhý a s rozpětím křídel 9,4 metry. Hradecká společnost TL-Ultralight, která letadla této kategorie vyrábí na hradeckém letišti, jej hodlala již letos nabízet zákazníkům a jak uváděla ve svých materiálech, stroj při dosavadních zkouškách prokázal velmi dobré letové vlastnosti a příjemnou ovladatelnost v nízké rychlosti. Zaměstnankyně společnosti se k havárii odmítla vyjádřit.