Hlavní obsah

Policie má kamery, které poznají kradená auta. Moc je nepoužívá

Právo, Josef Koukal
PRAHA

Krádež auta patří v Česku k nejčastěji páchaným zločinům a zloděje se dlouhodobě nedaří stíhat. Technika, která by jejich řádění prakticky učinila přítrž, přitom už léta existuje. Stačí propojit kamerové systémy v obcích s databází kradených vozů. Systém se zavádí ale pomalu a policie šetří informacemi.

Foto: ČTK

Policista z Velkého Beranova sleduje dění na dálnici D1.

Článek

"My nejsme žádní pátrači, ale systém nám obrovsky pomohl. Zařízení vás na kradené auto samo upozorní, prostě se rozsvítí kontrolka a jede se,“ říká náměstek ředitele pražské městské policie Ludvík Klema.

Policie nechce říct, jak jsou kamery účinné

Strážníci v metropoli mají systém instalován v několika autech a zkušebním provozem prochází i na 13 vytipovaných místech stacionárního kamerového systému. Jak se ale osvědčuje, Klema neví. "Výstupy má pouze státní policie,“ podotýká náměstek.

"Vaše otázky jsme vzali na ranní poradu a rozhodlo se, že žádné informace poskytovat nebudeme. Chcete to písemně?“ ptá se mluvčí pražské policejní správy Eva Brožová.

Slíbené odpovědi nepřišly po třech dnech ani z policejního prezidia. Nedozvídáme se tak například, kolik zařízení policie využívá a s jakým výsledkem, co brání propojení systému s městskými kamerovými systémy a zda policie plánuje plošnou investici do této oblasti.

Strážníci si systém pochvalují

Přitom všude, kde se kamery s databází kradených aut podařilo propojit, si účinnost tohoto nástroje nemohou vynachválit. Nejrozšířenější je zatím systém Look, na trhu ale působí i další distributoři nabízející obdobná zařízení.

"Jen díky lookům v autech máme už po čtyřech měsících trojnásobné výsledky, pokud jde o krádeže aut. Doufám, že to bude pokračovat celý rok,“ říká Klema.

Město chce podle něj aplikovat tzv. mnichovský model. V německém velkoměstě rozjeli propojení kamer s databází kradených aut už před několika lety. "Hned v prvních týdnech po zavedení systému se zvýšil počet odhalených kradených vozidel o čtyřicet nebo padesát procent,“ vysvětluje Klema.

Městská část Praha 6 dokonce zdejší policii zařízení před Vánocemi pořídila z vlastního rozpočtu. "Státní policie nemá asi mnoho peněz, a tak co nedá obec, to mít nebudou,“ říká mluvčí obvodu Martin Šalek.

Ani on ale žádný výsledek v ruce zatím nemá. "Zpráva o bezpečnosti za rok 2007, kterou jsme projednávali v únoru, nemohla výsledky používání systému ještě zahrnovat, první tak budeme mít až za rok 2008,“ říká Šalek.

Zařízení z hranic půjde na dálnice

Z policejních šéfů je o propojování kamer s databází kradených aut ochoten mluvit ředitel dopravní policie Martin Červíček. Dohlížecí systémy ve městech se jeho týmu ale příliš netýkají.

"My samozřejmě preferujeme dovybavení tímto zařízením služebních vozidel. Pro nás je výhodné, že technika není na jednom místě, pohybuje se, a tak má větší možnosti odhalit kradená vozidla,“ říká ředitel dopravky.

"Například nová vozidla dálniční policie, která chceme dokupovat, budou tímto systémem vybavena,“ dodává. Dopravní a pořádková policie by se také měla podělit o přibližně osm desítek zařízení, která do loňského prosince fungovala na hraničních přechodech. Jejich úprava pro nové uplatnění ale bude stát peníze a technika tak zatím leží ve skladech.

Najde i vyměněnou značku

"Systém je samozřejmě účinný, ale dokáže pouze odhalit značku ukradeného auta. Ty zloději zpravidla vymění buď hned při krádeži, nebo těsně poté,“ namítá dopravní expert a bývalý policista Milan Bělka.

"Není to tak úplně pravda. Dopodrobna vám to ale vysvětlovat nemůžu, protože bych odhalil princip, na kterém systém funguje,“ tvrdí naopak Červíček.

Také Klema potvrzuje, že kamery dokážou odhalit i auto, které má sice legálně registrovanou značku, ale nesedí například typ nebo barva vozidla. "Pokud zloděj nebude mít falešné doklady třeba z Rumunska, tak ho systém musí odhalit,“ dodává zástupce šéfa metropolitní policie.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám