O mimořádně závažném porušení zákona o drahách ze strany DPO informoval v pátek mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. „Mohu již potvrdit, že se jednalo o mimořádné události v kategorii ohrožení, bylo jejich povinností to hlásit. Příští týden zahájíme s dopravním podnikem správní řízení,“ řekl Neusar.

Kdyby podnik události nahlásil, neštěstí by se stát nemuselo

Zároveň prohlásil, že kdyby dopravní podnik události nahlásil, nehody by se nyní nemusela stát. „Pokud by to dopravní podnik nahlásil, je velmi pravděpodobné, že by Drážní inspekce nařídila na trati zpřísnění bezpečnostních opatření,“ řekl Neusar.

Dopravní podnik Ostrava sice přiznal, že na trati v posledních třech letech řidiči tramvají na jednokolejce minimálně dvakrát nerespektovali předepsané křižování ve výhybně, nicméně prý to nebylo tak závažné porušení, které by bylo třeba oznamovat.

Podobné situace

„V obou případech jeden z řidičů nezastavil na místě určeném k čekání na protijedoucí tramvaj. Jednalo se o podobné dopravní situace, kdy tramvaje nedovoleně částečně opustily výhybnu a nastalá situace musela být vyřešena nezbytnou manipulací s vozidlem - couváním,“ přiznal mluvčí Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Zdůraznil ovšem, že nešlo o takzvanou mimořádnou událost ve smyslu zákona o drahách, kterou by dopravní podnik byl povinen hlásit. Řidiči byli potrestaní snížením platu. Podle Drážní inspekce to ale byla chyba.

Řidič čelí obvinění z obecného ohrožení

Srážka dvou tramvají, která je jednou z největších nehod v historii české tramvajové dopravy, nyní vyšetřuje policie. Čtyřiadvacetiletý řidič Petr Hroch čelí obvinění z obecného ohrožení a policie pokračuje ve výsleších svědků. „K dnešnímu dni jsme vyslechli 59 osob, z toho padesát poškozených. Zbývá nám ještě vyslechnout dvacet osob, mezi nim jsou poškození, kteří nebyli vyslechnuti kvůli jejich zdravotnímu stavu, a statutární zástupci dopravního podniku,“ informoval kriminalista Jiří Jícha.

Pokud bude správní řízení proti DPO zahájeno, není vyloučeno, že by i několik let staré události mohly mít trestně-právní dohru. Policie nechce tuto možnost komentovat, zatím se ale stále kloní k názoru, že nikdo další v kauze obviněn nebude.

V poslední době se navíc objevují hlasy, že v minulosti, konkrétně počátkem 60. let a pak ještě o deset let později, se na stejném místě už dvakrát tramvaje srazily a výsledkem nehod bylo vždy několik zraněných. Že se tyto nehody staly, potvrdilo už několik svědků. V archivech dopravního podniku ale informace o těchto srážkách se zraněnými nejsou a nic o nich nevědí ani historikové.