"Mohu potvrdit, že byly zahájeny úkony trestního řízení, které nasvědčuje naplnění tohoto trestného činu,“ řekla Právu mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková Šálková. Obviněn však ještě nebyl. Hrozí mu až desetileté vězení, protože pokud se podezření potvrdí, tak svým porušením důležité povinnosti způsobil těžkou újmu na zdraví nebo smrt více osobám.

Vyšetřovatelé zatím hledají důkazy. Pomohly jim záznamové karty, které odhalily okolnosti nehody.

Těžce zraněný řidič je i ve špatném psychickém stavu

Čtyřiadvacetiletý řidič podle prvotního šetření dopravních odborníků zřejmě doháněl zpoždění, neinformoval se o stavu na trati a vjel na jednokolejku v době, kdy z protisměru přijížděla jiná souprava.

Zdemolované ostravské tramvaje po páteční čelní srážce:. Zdemolované ostravské tramvaje po páteční čelní srážcefoto: Právo/Josef Gabzdyl

V Ostravě se čelně střetly tramvaje, tři lidé zemřeli

Při srážce utrpěl těžká zranění, ze kterých se zotavuje v Městské nemocnici v Ostravě-Fifejdách. Podle informací Práva je sice ve stabilizovaném stavu, ale mnohem horší je jeho psychický stav. Dokonce se uvažuje o povolání specialisty-psychologa.

Strojvůdce mírně překročil rychlost

"Řidič kloubové tramvaje jedoucí od Vřesiny pravděpodobně nedovoleně vjel na trať rychlostí 61,4 kilometrů za hodinu, a tím překročil nejvyšší povolenou rychlost 60 kilometrů za hodinu. Tato okolnost ale neměla vliv na příčinu nehody, spíše na její následky," řekl ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz.

Řidič protijedoucí tramvaje se dvěma vozy začal brzdit v rychlosti 55,2 kilometrů za hodinu a těsně před nárazem snížil rychlost na 33,2 kilometrů za hodinu. Podle drážních inspektorů brzdil před střetem 38 metrů, brzdná dráha rychlejší tramvaje měřila 50 metrů.

Zdemolovaná ostravská tramvaj po páteční čelní srážce:. Zdemolovaná ostravská tramvaj po páteční čelní srážcefoto: Právo/Josef Gabzdyl

"Z jízdního výkazu, který měl řidič rychlejší tramvaje ve voze, policie zjistí, zda mu bylo křižování přeloženo, a tudíž směl vjet na trať. Pokud tam žádný záznam nebude, jsme schopni s určitostí říci, že na trať vjel nedovoleně právě on," vysvětlil Maikranz.

Podle dosavadních informací mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara jedna z tramvají zřejmě vyjela na trať bez souhlasu dispečera. "Provoz na jednokolejné trati se řídí jízdním řádem. V případě zpoždění má řidič čekají na výhybně povinnost kontaktovat dirigujícího dispečera a vyžádat si další postup. To se včera zřejmě nestalo," uvedl Neusar.

Vjezd na jednokolejný úsek bude povolovat dispečer

V Dopravním podniku Ostrava se v sobotu dopoledne sešla vyšetřovací komise, která upřesnila další postup vyšetřování a také navrhla první bezpečnostní opatření pro úsek, který není řízen žádnou světelnou signalizací ani výstražným zařízením.

"Dopravní podnik zavede pro řidiče ohlašovací povinnost. Bez souhlasu dispečera nebudou smět vyjet na danou trať," informoval Maikranz.

Číslo krizové telefonní linky - 974 723 202

Ostravský primátor Petr Kajnar řekl, že chce trať vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem.

Policie vyzývá všechny svědky nehody a cestující, kteří byli v obou tramvajích, aby se co nejdříve ozvali na linku 158.

Drážní inspektor: Srážce se už nedalo zabránit
Jak podle vašeho vyšetřování vypadaly poslední sekundy před srážkou?
Podle stop na kolejích je zřejmé, že oba řidiči použili kolejových brzd. Objevily se informace, že jeden ze řidičů stačil vyskočit, ale tak to nebylo. Po spuštění brzdy stihl opustit kabinu řidiče a náraz ho vymrštil mimo soupravu. Naštěstí utrpěl jen lehčí zranění. Hůře dopadl pravděpodobný viník nehody, který z kabiny už nestačil utéct a zůstal zaklíněný uvnitř. Ten utrpěl těžká zranění. Je to mladý kluk, myslím ročník 1984.
Nejely tramvaje příliš rychle? Následky vypadaly více než hrozivě.
Zatím to vypadá, že nejely rychleji, než povolují předpisy, pro tento úsek je povolena šedesátka. Vše ukáže až záznamové zařízení, které jsme z obou souprav vyjmuli. Laicky řečeno, jde o obdobu černé skříňky, kde jsou zaznamenány rychlost, čas, spuštění brzd, jejich účinek a mnoho dalšího. Pak budeme moudřejší. Následky však jsou opravdu obrovské, tramvaje se do sebe zaklínily až po přední dveře, navíc zadní vůz jedné ze souprav ničivý účinek ještě znásobil, když se zastavil až u zadních dveří vozu před sebou.
Nedalo se srážce nijak zabránit?
Když už se tramvaje rozjely proti sobě po jednokolejné trati, tak už nebylo vyhnutí. Hlavní chyba podle dosavadního šetření spočívala v tom, že řidič tramvaje se neinformoval o stavu na trati, nepočkal na protijedoucí tramvaj a vyjel proti ní. Když už se řidiči navzájem viděli, tak opravdu mohli jen začít brzdit. Srážka byla neodvratná.
Nebylo by tedy vhodnější technické zabezpečení, než dát na lidi nebo zápisy v sešitech? Vedení ostravského magistrátu po tragédii hodlá zabezpečení změnit.
Podle mnohých se na tomto místě nikdy nic vážného nestalo, ani pamětníci si na nic nevzpomínají. Ale pochopitelně, kdyby tady bylo technické zabezpečení v podobě například návěstidla, které by tramvaj do protisměru nepustilo nebo při nedovoleném projetí by se vypnul trakční proud, tak by se srážce zabránilo. Je to jistě vhodnější než se spolehnout na lidský faktor. Dlouho se nic nestane, ale stačí jedna chyba a je zle.