Deset minut před nehodou projelo po zasněžené silnici s viditelností menší než 100 metrů 79% všech řidičů v rychlém pruhu rychlostí přesahující 110 km/h, což je při špatném počasí velmi rychle. 65% nákladních vozů jelo dokonce rychleji, než je povolený limit 80 km/h.

„Hodinu před hromadnou havárií to bylo neuvěřitelných 98% projíždějících kamiónů jedoucích rychleji, než je povoleno. Dá se říci, že více než polovina řidičů hazardovala nejen se svým životem, ale i se životem všech dalších účastníků silničního provozu,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

O největší nehodě na dálnici D1 dále čtěte:
Největší hromadná nehoda zablokovala dálnici D1 na 11 hodin VIDEO A FOTOGALERIE
Svědek nehody na D1: Jeli jako blázni, nemohli to ubrzdit
Hromadná nehoda na dálnici uvěznila i eskortované vězně
Hromadnou nehodu na D1 způsobil zřejmě předjíždějící kamion
Informační systém na D1 funguje špatně, tvrdí odborníci

Neuvěřitelný risk řidičů dokazuje i další zjištěný údaj. 41 procent vozidel v rychlém pruhu a 21 procent vozidel v pomalém pruhu projížděla na měřeném úseku s rozestupem menším než dvě sekundy.

Malé rozestupy mezi vozy

„Bezpečnostní experti doporučují mnohem větší rozestup, než jsou dvě sekundy za dobrých povětrnostních podmínek. Čtvrteční počasí bylo několikanásobně horší, než jsou běžné standardy. Tomu měl odpovídat také rozestup mezi jednotlivými vozy a snížená rychlost,“ doplnila Vápeníková.

Ředitelství silnic a dálnic má na dálnici D1 stabilně umístěné čtyři měřící stanice, které monitorují rychlost projíždějících vozidel. Jedno takovéto zařízení funguje nedaleko místa hromadného neštěstí z minulého týdne.