"Protestujeme. Budeme lobbovat v parlamentu, aby zákon nebyl schválen,“ říká Václav Šiška z Autoklubu ČR. Motoristům vadí, že u většiny nehod by kvůli vysoké hranici škody policie vůbec nebyla. Hrozí tak spory mezi řidiči o to, kdo nehodu zavinil, ale také pojistné podvody a obrovské množství neodhalených případů nehod způsobených pod vlivem alkoholu.

"U nehod bude chybět nezávislý arbitr, který určí, kdo je viníkem. Je to živná půda pro podvody, porostou nároky na práci kriminální policie,“ říká Šiška.

"Dopravní nehoda nemá jen majetkové dopady, ale řadu dalších veřejnoprávních dopadů a je dobře, pokud u ní policie v roli arbitra je,“ říká také generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jiří Pulz. "Policejní protokol má právní váhu a autoritu. Různé náhražky, které se připravují v podobě dokumentů, které sepsali účastníci nehody, takovou váhu mít nebudou,“ dodává Pulz.

Pojišťovny se bojí nárůstu pojistných podvodů

Stejně jako leasingovky chtějí proti novému zákonu protestovat i pojišťovny. "Posunutí hranice škody nutné pro volání policie by mohlo znamenat zvětšení prostoru pro pojistné podvody, kterými pojištění motorových vozidel statisticky trpí ze všech odvětví nejvíc,“ uvádí mluvčí České asociace pojišťoven Marcela Kotyrová.

Jenže hlavní argument předkladatelů zákona, s nímž souhlasí i řada parlamentních poslanců, je právě opačný: Policie vykonává servis pro pojišťovny a nezbývá jí čas na dohled nad silničním provozem.

Hranice škody, při níž má policie šetřit dopravní nehodu, se zvyšovala v posledních letech několikrát. Z tisícovky platné do konce roku 2000 na 20 tisíc korun, loni pak na 50 tisíc. Vládní verze teď hovoří o pětinásobku.

"Samozřejmě se vůbec nezříkáme odpovědnosti za věci, které souvisejí s výkonem, dohledem a zajištěním bezpečnosti v dopravě,“ namítá šéf dopravní policie Martin Červíček. "Tohle je proces, který se týká čistě administrativy spojené s vyšetřováním dopravních nehod.“

Projde spíš varianta 100 tisíc

Z prohlášení všech stran vyplývá, že zákon v navrhované verzi, kterou tento týden schválila vláda a v příští dnech ji začne projednávat parlament, zřejmě dozná změn. "Nemyslím si, že návrh hladce projde,“ říká Pulz. Nejprůchodnější variantou se zdá podstatně mírnější zvýšení hranice způsobené škody.

"Ta hranice se mi zdá příliš vysoká. Souhlasil bych se sto tisíci,“ říká dopravní expert Milan Bělka. S takovou verzí by souhlasily i pojišťovny, ale paradoxně i šéf dopraváků.

"Já upřednostňuji, abychom se bavili o výši škody v souvislosti s předpokládaným následkem na zdraví osob. A podle všech vyjádření odborníků to je 100tisícová škoda. Konsensus se bude podle mě ubírat tímto směrem,“ míní Červíček.

Opatrní by měli být motoristé i při parkování. Riskantní je nechat vůz v zatáčce, kterou projíždějící řidiči nemusí zvládnout. Do zaparkovaného focusu na snímku narazila na zledovatělé vozovce dvě auta za sebou.:. Odhadnout výši škody po nehodě na první pohled navíc není pro laika jednoduché. Má nabouraný focus na snímku jen promáčklý plech, nebo se mu po nárazu hnula zadní náprava? Rozdíl ve výši škody může být značný. FOTO: Novinky/Luděk Fiala.