Hlavní obsah

Pokuty nezabírají, za čtvrtinou lednových nehod je rychlost

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Nepřiměřená rychlost způsobila téměř čtvrtinu z 13 340 nehod, k nimž letos v lednu došlo na českých silnicích a zahynulo při nich 63 lidí. Od riskantní rychlé jízdy tedy mnohé řidiče neodrazuje bodový systém ani vysoké pokuty, které jsou přitom v Česku mnohem tvrdší než například v sousedním Německu.

Foto: Patrik Biskup, Právo

Policista při vyšetřování příčiny nehody.

Článek

„Opravdu neexistuje přímá úměra mezi přísnými sankcemi a mírou bezpečnosti provozu. Vždyť pokuty, zákazy řízení i body za překročení nejvyšší dovolené rychlosti jsou v České republice vyšší než v sousedním Německu,“ uvedl v této souvislosti Václav Špička z Autoklubu ČR.

Například za překročení rychlostního limitu o deset a méně kilometrů v hodině je v Česku pokuta 1500 až 2500 korun a dva trestné body. V Německu řidič za stejný přestupek zaplatí 15 eur, tedy v přepočtu asi 380 korun, a body neobdrží žádné.

Za chybu platného zákona o provozu na pozemních komunikacích Autoklub považuje, že řidiče čeká stejný postih, ať už překročí povolenou rychlost o jeden či devatenáct kilometrů v hodině.

PŘÍČINY NEHOD ŘIDIČŮ MOTOROVÝCH VOZIDEL V LEDNU 2008
PříčinaPočet nehod%Počet usmrcených
Nepřiměřená rychlost297623,826
Nesprávné předjíždění2001,61
Nedání přednosti227318,18
Nesprávný způsob jízdy708056,521
Zdroj: Policie ČR

"Zákon motoristy málo motivuje, aby si pečlivě hlídali tachometr. Řidiči jsou přitom v některých obcích trestáni i za menší překročení povolené rychlosti, než je tolerance radarů,“ upozornil Špička, který je jedním z 35 členů expertní komise, ustavené loni na podzim ministrem dopravy Alešem Řebíčkem k přípravě velké novely zákona o provozu na silnicích.

Zvýšení rychlostního limitu nemá asi šanci

Inspirovat se příkladem Německa požadují také někteří další členové expertní komise. Velkou šanci má například návrh, aby se počet bodů pro odnětí řidičského průkazu zvýšil z dnešních 12 na 18 a udělovaly se pouze za přestupky bezprostředně ohrožující bezpečnost provozu. Tedy ne například za nesvícení za jízdy.

Nikdo z členů komise naopak nenavrhl, aby se rychlostní limit na dálnicích zvedl nad nynějších 130 km/h. Řebíček přitom uvažoval o možnosti umístit na některé přehledné úseky dálnic přenosné značky, povolující rychlost až 160 km/h. Nedávno ale ministr oznámil, že v návrhu novely budou pouze změny, na nichž se shodne komise.

Pokud zvýšení rychlostního limitu nepadne ani při projednávání novely v Poslanecké sněmovně, budou moci čeští milovníci rychlé jízdy nadále jen závidět německým řidičům. V SRN je totiž na některých dálničních úsecích neomezená rychlost.

O řidičák kvůli bodům přišlo už 5842 motoristů

Původně Řebíček sliboval, že návrh velké novely zákona o provozu na silnicích předloží vládě a parlamentu již letos na jaře. Množství návrhů, které v komisi padlo, ovšem jeho ministerstvo zaskočilo.

"Příprava novely tak zabere čas nejméně do léta. Přesto ještě doufáme, že když se ve Sněmovně dosáhne politické shody a vše půjde hladce, může novela nabýt účinnosti v lednu 2009,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka. V opačném případě se ovšem její platnost nedá očekávat dříve než v lednu 2010.

Bodový systém byl v ČR zaveden 1. července 2006. K letošnímu 31. lednu mělo na svém kontě body už 548 822 lidí a kolem 40 procent všech bodů bylo právě za rychlost. O řidičský průkaz dosud přišlo po dosažení dvanáctibodové hranice 5842 motoristů. Za rok jízdy bez odhaleného přestupku byly naopak až čtyři trestné body odepsány 218 483 řidičům.

Anketa

Mají podle vás vysoké pokuty vliv na řidiče?
Ano, bez nich by se jezdilo ještě mnohem hůře
17,9 %
Ne, řidiči hřeší na to, že je policie nepřistihne
82,1 %
Celkem hlasovalo 4868 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám