"Zatím není možné s určitostí říct, že neutrpěl další zranění. Dělají se vyšetření, například počítačovým tomografem, aby se podobná možnost mohla vyloučit," řekl Právu ředitel nemocnice Vladimír Müller.

K události došlo dvě hodiny před polednem v Kopistské ulici. "Výtah se utrhl v pátém patře a zaklínil se mezi druhým a prvním," upřesnil mluvčí krajských hasičů Lukáš Marvan. Podle policistů je za neštěstím technická závada. I hasiči připustili, že třicet let starý výtah se provozuje podle mírnějších norem. Podle velitele zásahu se v kritické chvíli utrhlo betonové závaží zdviže, a to patrně únavou materiálu. Život muži s největší pravděpodobností zachránily brzdy. Kdyby nezastavily výtah po třech patrech pádu, stal by se zřejmě smrtelnou pastí, jež by se zřítila až na dno šachty.

U starých výtahů se očekávají velká rizika

Událost nejméně překvapila obyvatele starých panelových domů, jakých jsou na severu Čech tisíce. "Pořád jsou s výtahem nějaké problémy. Šachta zastavuje tak vysoko nad prahem, že nejdou otevřít dveře, nedávno při jízdě výtah tak divně a hlasitě skřípal, že jsme raději chodili pěšky," shodli se například nájemníci osmipodlažního objektu ve Studentské ulici v Jirkově.

I odborníci připouštějí, že u výtahů nad dvacet let stáří se dají očekávat téměř všechna provozní rizika vysoké a střední úrovně. A zatímco Evropa se s riziky snaží vyrovnávat už od poloviny 90. let, u nás se zatím v širším měřítku k obnovování výtahů nepřistoupilo. Vlastníci objektů na nové zdviže totiž většinou nemají peníze. Pořízení jediného výtahu s bezpečnostními prvky, odpovídající evropským normám, se přibližuje k částce tři čtvrtě miliónu korun.

Za závadami stojí většinou chyby projektantů

Závady na českých zdvižích nejčastěji souvisí s chybami projektantů, pouhou třetinu má na svědomí špatné užívání a nedostatečná údržba. Podle odborníků se za rekonstrukce a výměny výtahů v Česku bude muset vynaložit nejméně 50 až 60 miliard korun. V zemi se provozuje kolem 80 tisíc zdviží, zhruba polovina z nich v panelových domech.