Nejhoršími řidiči jsou podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia lidé ve věkových hranicích 18 - 20 a 25 - 34 let. „Celkově mají řidiči do 35 let na svědomí dvě třetiny všech smrtelných dopravních nehod. Možná je na čase začít uvažovat o zavedení diferencovaného řidičského oprávnění se zvláštním režimem pro řidiče, kteří vlastní průkaz méně než dva roky,“ uvedl Tesařík.

"Nebýt několika mimořádně tragických prosincových dnů, byla by statistika počtu mrtvých za poslední čtvrtletí loňského roku dokonce lepší než ta předloňská. Například na Štědrý den, který byl nejhorší za poslední léta, zemřelo na silnicích sedm lidí,“ doplnil Tesařík.

Šéf dopravní policie: přijde drsná kampaň plná emocí

„V roce 2007 panovalo určité uspokojení z dobrých výsledků v předchozím roce. Opadl zájem o situaci na silnicích a ta se zhoršovala až do třetího čtvrtletí. Dopravní policie reagovala na zhoršování situace v roce 2007 až v druhé polovině roku,“ uvedl šéf dopravní policie Martin Červíček.

Podle něj je třeba vést průběžnou mediální kampaň, která bude na problémy dopravy upozorňovat. „Celospolečenská kampaň musí být hodně emocionální a drsná,“ uvedl šéf dopravky.

Dopravní policie se podle něj v letošním roce zaměří na způsob jízdy a alkohol za volantem. „Zaznamenali jsme 10% nárůst nehodovosti v souvislosti s alkoholem, nesprávný způsob jízdy má na svědomí 64 procent smrtelných nehod, 50 procent je zaviněno nepřiměřeně rychlou jízdou,“ doplnil v úterý Červíček.

Hlídky na nově vybraných místech

Policejní hlídky se mají podle něj objevit na nových vytipovaných místech, častěji je mohou řidiči potkat na dálnicích a silnicích první a druhé třídy.

Statistika za loňský rok je druhá nejpříznivější od roku 1990. Je to o 167 mrtvých více než v roce 2006, kdy mělo na pozitivním výsledku velký podíl zavedení bodového systému, po němž krátkodobě výrazně ubylo nehod i mrtvých. Oproti roku 2006 bylo loni méně nehod, celkem jich policisté zaevidovali 182 736.

Nejhorší byl podzim

Nejhorší situace byla podle Josefa Tesaříka loni ve 3. čtvrtletí, kdy na silnicích zahynulo 346 lidí, tedy o 100 víc, než ve stejném období roku 2006. Naopak počet těžce zraněných osob je podle statistik od roku 1990 nejnižší, loni si těžká poranění z nehod odneslo 3960 lidí.

Na druhou stranu lehce zraněných oproti roku 2006 přibylo, policisté jich napočítali 1151, což je meziroční nárůst o téměř pět procent. Podle statistik jde přesto o čtvrtý nejnižší počet za posledních 18 let.

Bodový systém zabral krátkodobě

Pokles počtu nehod oproti roku 2006 lze podle některých odborníků vysvětlit i tím, že od 1. července 2006 musí řidiči povinně hlásit nehodu se škodou až nad 50 000 korun. Do té doby museli motoristé povinně nahlásit nehodu se škodou vyšší než 20 000 korun.

Situaci na českých silnicích měl zlepšit nový silniční zákon, který platí od 1. července 2006, a bodový systém postihování řidičů. V prvních několika měsících platnosti zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí.

Údaje o mrtvých za rok 2007 se tak výrazně neliší od roku 2005, kdy ještě bodový systém neplatil. "Většina řidičů se stala ukázněnější, ale bohužel jen na kratší období, po jehož skončení se přizpůsobili nastaveným podmínkám a přestali se tolik obávat represivních opatření," stojí ve studii, kterou pro ministerstvo dopravy vypracovalo Centrum dopravních výzkum.

Statistiky dopravních nehod
RokPočet nehod
Usmrceno
199094 6641 173
1991101 3871 194
1992125 5991 395
1993152 1571 355
1994156 2421 473
1995175 5201 384
1996201 6971 386
1997198 4311 411
1998210 1381 204
1999225 6901 322
2000211 5161 336
2001185 6641 219
2002190 7181 314
2003195 8511 319
2004196 4841 215
2005199 2621 127
2006187 965956
2007182 736 1 123

Zdroj: Policie ČR