Dalším člověkem na palubě s bohatou pilotní praxí byl Miroslav Jäger – jednatel a jediný společník karlovarské společnosti Fun Air. Ta letadlo provozovala.

„Z Karlových Varů jel Jäger autem, v Hradci nastoupil do letadla. Byl to hodně zkušený pilot, létal velmi intenzivně,“ řekl šéf Leteckého akrobatického centra letiště v Karlových Varech-Olšových Vratech Jiří Duras. Dodal, že si nedovede představit, co se muselo stát, že havarovali. „Četl jsem i o svědectví, že letadlo ještě před pádem bouchlo. Samo o sobě ale nemohlo na palubě nic explodovat, to je nesmysl,“ kroutí hlavou Duras.

Také v Hradci měli o výbuchu pochyby

Z Hradce Králové odstartoval stroj do Kyjeva v neděli před půl druhou hodinou odpoledne. Nic nenasvědčovalo, že by jej čekaly nějaké potíže. Právu to potvrdil Daniel Tuček, místopředseda představenstva společnosti Gemini Port, provozovatele hradeckého letiště.

„Nemám tušení, jak posádka trávila víkend v Hradci. My jsme letadlo neservisovali ani netankovali. Naše firma pouze cestující celně a pasově odbavila, jiné služby od nás nechtěli,“ zdůraznil Tuček.

Verzi o explozi ve vzduchu považuje za pouhé fámy. „Kdyby letadlo vybuchlo při rychlosti kolem čtyř set kilometrů v hodině, trosky by byly rozesety na mnohem větší ploše. Tohle vypadá jako náraz na zem v sestupovém úhlu,“ řekl Tuček, sám zkušený pilot.

Ignorovali dispečery, tvrdí Ukrajinci

Podle ukrajinského Státního leteckého úřadu dispečeři z největšího kyjevského letiště Borispol před nehodou dvakrát upozornili český stroj, že se odklání z kurzu, pak beechcraft zmizel z obrazovek radarů.

„Piloti českého letadla ignorovali pokyn dispečerů z letiště Žuljany, proto se letadlo zřítilo,“ řekl Rudkovskij. Podle leteckých odborníků je pro bezpečné přistání tohoto typu stroje třeba viditelnost zhruba kolem 60 metrů. „V době tragédie byla u letiště Žuljany viditelnost sotva 30 metrů,“ prohlásil podle agentury Ria-Novosti ukrajinský ministr dopravy Nikolaj Rudkovskij.

Dispečeři proto podle jeho slov sdělili pilotům, aby buď udělali ještě jeden okruh, anebo přistáli na jiném letišti. Posádka na to podle ministra nereagovala. Přesnou příčinu neštěstí ukáže detailní vyšetřování, které už probíhá, shrnul Rudkovskij.

Stihl ho týž osud jako jeho manželku

„Petr Toužimský byl hodně dobrý pilot a výborný navigátor, je to bývalý výborný závodník v navigaci a létání. Bylo mu už přes šedesát let, měl hodně zkušeností. Chyba se může stát každému, ale v tomhle případě se mi to nezdá,“ soudí Karel Pouba, šéf letového provozu kladenského letiště, kde Toužimský také trénoval a létal.

Petra Toužimského stihl podobně tragický osud jako jeho manželku – i ona se před lety zabila při pádu letadla, upozorňuje Karel Pouba. „Už je to asi dvacet let. Zabila se, když na Metasokolu, což je malé čtyřmístné letadlo, narazila do nějakého kopce,“ vzpomíná Pouba.

Také další, kdo znali Toužimského, ho hodnotí jako excelentního pilota.

„Co se týče létání jako takového, neměl v republice konkurenci,“ shrnul kolega z Jičína.