Hlavní obsah

Strážníci se zaměřují jen na méně závažné přestupky

Právo, Kateřina Beránková, Hynek Paštěka

Nové pravomoci, které získala městská policie loni v červenci spolu s novelou silničního zákona, využívají strážníci hojně. Často řidičům nestíhají rozdávat pokuty. Ale na bezpečnosti na silnicích v obcích se to podle statistik neprojevilo.

Článek

Porovnáme-li počet mrtvých za první pololetí loňského roku, tedy před tím, než strážníci dostali pravomoci nad dopravou, a první pololetí letošního roku, kdy už na ni dohlíží, obětí přibylo. Loni zemřelo 172 lidí, letos o osm víc. Přibyl i počet těžce zraněných z 1010 na 1030.

Podle dopravních odborníků je chybou, že se strážníci zaměřují především na méně závažné prohřešky, jako je svícení, místo aby pozornost soustředili na přestupky, které vedou k vážným nehodám. Měření rychlosti, to je podle člena expertní komise ministerstva dopravy Stanislava Humla činnost, na kterou se v drtivé většině strážníci soustřeďují.

"Přestupkům, které jsou hodně nebezpečné a jsou důsledkem mnoha nehod, jako je například předjíždění, tak tomu se téměř nevěnují," řekl Právu Huml.

Zaměření strážníků kritizuje i mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik. "Když městská policie dostávala pravomoc kontrolovat řidiče, tak jsme se báli, že se z nich stanou výběrčí peněz do obecních rozpočtů. To se sice masově nepotvrdilo, ale nemůžu vyloučit, že se to místy děje."

Strážníci se brání

Šéf plzeňských městských strážníků  Luděk Hosman odmítá, že by se jeho lidé věnovali jen lehkým přestupkům "Rozhodně se nezaměřujeme na banality. Rychlost měříme třeba před školami nebo nemocnicemi, kde to je podle mého názoru důležité," řekl Právu.

Nesouhlasí ani s kritikou, že městští strážníci jsou jen výběrčími peněz. "My tady nejsme od toho, abychom vydělávali pro městskou pokladnu," sdělil Hosman.

Pozitivně vidí roli městských strážníků šéf celorepublikové dopravní policie Martin Červíček, který pravomoc strážníků měřit rychlost vítá. "Díky tomu, že se tomu obecní policie věnuje, umožňuje nám více se věnovat kontrolám na silnicích mimo města," uvedl. Ani tam se ale statistiky nelepší.

Za 1. pololetí letošního roku zemřelo na silnicích mimo obec 315 lidí, o 54 více oproti stejnému období loňska.

Podle analýzy Centra dopravního výzkumu (CDV) i policie se zabývá především formalitami, přičemž kontrolou závažnějších přestupků, jako je předjíždění nebo jízda na červenou, se téměř nezabývá.

Reklama

Související témata:

Související články

Body má pětkrát méně žen než mužů

Rok bez přestupku vydrželo jezdit už 87 557 dříve bodovaných řidičů, a díky tomu byly z jejich bodového konta umazány čtyři body. K 1. říjnu mělo bodový záznam...

Body už byly umazány 128 017 řidičům

Za šestnáct měsíců, které v Česku uplynuly od zavedení bodového systému, dostalo body za dopravní přestupky už 535 148 řidičů a 3852 z nich přišlo po dosažení...

Výběr článků

Načítám