Při nehodách zemřelo od ledna do června 602 lidí, o 37 víc než loni. Na tomto čísle se velkým dílem podepsala březnová tragická nehoda autobusu v jižních Čechách, která si vyžádala 19 mrtvých, řekl novinářům zástupce ředitele pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška.

Dopravních nehod se v prvním pololetí roku tradičně odehrálo nejvíc v Praze, a to přes 17 600. Proti loňskému pololetí je to o skoro 900 více. Po hlavním městě je na tom nejhůře severní Morava s asi 14 300 nehodami, což je nárůst o více než 1400. Naopak nejméně dopravních nehod se stalo v západních a jižních Čechách.

Právě v jižních Čechách mají však nejčastěji tragické následky. V porovnání usmrcených lidí, kteří připadají na 1000 nehod, je situace nejzávažnější právě tam a také ve východních Čechách. V Praze je tato hodnota naopak nejmenší.

Statistiku zkreslují nové zákony

Nehodovost na českých silnicích podle policejních statistik rok od roku roste. Zatímco v roce 1993 zaznamenali policisté asi 152 200 havárií, do roku 1999 postupně toto číslo vystoupalo až na zhruba 225 690. Přestože statistiky ukazují, že loni a předloni se situace na silnicích zlepšila, není tomu tak.

V roce 2001 sice policie zaznamenala zhruba 185 700 nehod a o rok později asi 190 700, ale evidovaný pokles proti předešlým rokům způsobila změna zákona o provozu na pozemních komunikacích. "Před rokem 2000 jsme zaznamenávali nehody se vzniklými škodami nad 1000 korun, od roku 2001 se evidují nehody se škodami až nad 20 000 korun," řekl vedoucí skupiny metodiky a kontroly pražské policie Vlastimil Misík.

V Praze je nejhorší situace na dálnici D1 mezi přípojkou na Šeberov a hranicí města, na Jižní spojce mezi Průběžnou a Průmyslovou a mezi Sulickou a sjezdem do Braníka. Hodně nehod se stalo i v Legerově a v ulici Milady Horákové. Často se vozidla střetnou na nájezdech ze Strakonické na Barrandovský most či na Vítězném náměstí.