Právu to ve čtvrtek večer řekla tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Kristýna Fejfarová. "Chlapci jsme už nemohli pomoci. Starší muž, který letěl s ním, vyvázl bez zranění. Stejně tak bez zranění skončil i 25letý mladík z druhého stroje, zatímco jeho kolegu jsme převezli do nemocnice. Všichni pasažéři byli Němci," upřesnila Fejfarová.

Na místě podle jejích slov zasahoval vrtulník liberecké letecké záchranné služby a jeho pilot pomáhal záchranářům dohledat na zemi zraněné. "Pilot se spojil s věží na letišti v Hodkovích nad Mohelkou, kde podle imatrikulace letadel pomáhal upřesnit další údaje a věděl, kolik bylo členů posádky," upřesnila mluvčí záchranářů.

Na místo kromě zdravotníků vyrazili také hasiči, kteří pátrali po troskách letadel a zraněných na zemi. "Jednotky pomáhaly také při vyproštění zraněných," upřesnil pro Právo důstojník krajského operačního střediska v Liberci Martin Beneš.

Nehodu začala ihned vyšetřovat liberecká policie. Podle její mluvčí Vlasty Suchánkové však ve čtvrtek večer neměla o neštěstí bližší informace.

Oba stroje startovaly z nedalekého letiště v Hodkovicích nad Mohelkou. Někteří svědci neštěstí pozorovali. "Viděli jsme, jak se ta letadla srazila a lidi vyskočili, spadli pak stejně jako trosky větroňů do lesa," řekla očitá svědkyně, která spolu s kamarádkou sledovala nehodu při zastávce v pár kilometrů vzdálené restauraci. Na obloze podle ní nebyly jen ty dva větroně, ale i další letadla. "Bylo tam dost plno," dodala.

Srážky letadel jsou výjimečné

Podle zkušených letců nejsou podobné nehody právě obvyklé, občas k nim ale dojde. "Hlavně, když je ve vzduchu hodně letadel, je těžké to uhlídat. Nedávno se podobně větroně srazily při závodech na Slovensku," řekl zkušený pilot větroně, který si nepřál být jmenován.

Ačkoliv leteckých havárií je každý rok na území ČR několik desítek, srážky letadel jsou spíše výjimečné. Pří té asi nejtragičtější před 19 lety zahynuli v blízkosti letiště Vokšice na Jičínsku čtyři lidé, další tři vyvázli ze střetu dvou letounů Zlín s těžkými zraněními.

Dva životy si červenci 1995 vyžádala srážka dvou sportovních letadel nedaleko Vrchlabí. Jeden mrtvý a jeden těžce zraněný pak byla bilance havárie z dubna 2001, při které se u Koterova na Plzeňsku srazil pilot padákového kluzáku s bezmotorovým rogalem.

Koncem 90. let postihla série vážných havárií české vojenské letectvo, z toho ve dvou případech se srazily stíhací letouny MiG-21. První havárie z června 1998 si vyžádala středně těžká zranění tří letců a lehká zranění lidí na zemi - jeden ze strojů totiž dopadl do největšího českobudějovického sídliště Vltava a jen shodou náhod nebyly následky vážnější.

Srážka dvou migů o rok později na Havlíčkobrodsku ale skončila tragičtěji, zahynuli dva letci, třetí se stihl katapultovat a utrpěl lehké zranění.