"Původní představa z počátku devadesátých let byla sice trochu jiná, ale dnes je ta situace skutečně taková, že strážníci dělají hlavně dopravu," řekl Právu zástupce šéfa pražské městské policie Ludvík Kléma. Zároveň dodal, že naprostá většina přestupků, které strážníci řeší, jsou právě ty dopravní.

Šéf republikových dopraváků Zdeněk Bambas odmítá, že by státní policie vyklízela v tomto ohledu pole. "Je ale potřeba si uvědomit, že dopravních policistů je po celé republice zhruba 1200, zatímco městských strážníků je několikanásobně víc," řekl Bambas.

Nároky na strážníka jsou menší

Jen v Praze má např. do konce příštího roku přibýt až 1000 strážníků. "To je obrovská síla, je to jako by Praha nabrala celou naši státní policii," dodal k tomu šéf "dopravky". Vzhledem k počtu strážníků se tak podle něj dá předpokládat, že tento trend bude pokračovat i nadále a většinu přestupků tak budou řešit právě strážníci.

"Z hlediska bezpečnosti provozu je to samozřejmě dobře, protože zvýšený dohled na silnicích se pozitivně projevuje, ale zároveň to má i své stinné stránky a je otázkou, jestli je to dobrá cesta," řekl k tomu Bambas. Vadí mu prý např. fakt, že nároky na policistu jsou mnohem větší než na strážníka. "Mnoho z uchazečů o práci u městské policie předtím neuspělo u té celostátní, vyhořeli např. u psychotestů," uvedl Bambas.

Zároveň dodal, že rozhodování strážníků o pokutách může být motivováno tím, že vybrané peníze nejdou do státního rozpočtu, ale končí v městských kasách. "Republikový policista není ničím takovým vázán, a tak je stanovení výše postihu čistě na jeho posouzení nebezpečnosti přestupku. Strážník ale v podstatě vydělává na auto, ve kterém jezdí, a to ho může ovlivnit," konstatoval Bambas.

Takovou kritiku ale městští strážníci odmítají. "Určitě to není o plnění městských pokladen. Např. radarová technika je poměrně drahá a výtěžnost v tomto případě zdaleka není taková, jak se může zdát," řekl Kléma.

Monopol nechtějí

Předseda Asociace strážníků Miroslav Stejskal k tomu dodal, že obecní policie o monopol v dopravě v žádném případě nestojí. "Státní "dopravka" by určitě neměla od dohledu na provoz v obcích ustupovat," řekl Stejskal. Podle něj by policie měla naopak dohled ještě zpřísnit.

"Každý policista v uniformě musí ovládat řešení přestupků, takže k tomu mohou využít i ostatní policisty, a nejen ty z dopravní služby. Strážník, který jde po ulici, řeší všechno protiprávní, co mu přijde do cesty, a produktivní čas jeho služby je tak až 70 procent. U státní policie je to jen 30 procent," řekl Stejskal s tím, že hlídkový policista by měl na ulici řešit i dopravní přestupky.

Podle Bambase je to ale běžná praxe. "Pokud by policista na ulici přehlížel protiprávní jednání, bylo by to na jeho potrestání. Ostatně zhruba polovina všech přestupků, které policisté řeší, jde na vrub pořádkové policie. Je to dáno i tím, že jich je desetkrát až patnáctkrát více než dopraváků," vysvětlil Bambas.

Výrazné navýšení počtu dopravních policistů bude podle něj reálné až v okamžiku našeho vstupu do Schengenského prostoru, který je plánován na přelom letošního a příštího roku. Vedení policie počítá s tím, že příslušníky cizinecké a pohraniční policie po otevření hranic převede mimo jiné právě do dopravní služby. "Zatím se mluví o tom, že bychom mohli získat 600 až 800 nových lidí. Aby se to projevilo na silnicích tak, jak bychom chtěli, by jich muselo být až 1200," doplnil Bambas.