Na výhybce se dostala mimo koleje lokomotiva a pět vagónů. Nehoda komplikovala dopravu, protože dotyčná trať je značně frekventovaná, projíždí jí vlaky mířící na Ostravu, Brno, Děčín, Mladou Boleslav nebo Hradec Králové.

"Dnes v 10.28 hodin došlo na železniční trati v oblasti pražského Vítkova (trať Praha hl.n. - Praha Libeň) k vykolejení lokomotivy a 5 vozů vlaku EC 107 "Praha" z Prahy do Varšavy. Vlak jel velmi nízkou rychlostí a podle dosavadních informací se událost obešla bez zranění osob," upřesnil  mluvčí Českých drah (ČD) Aleš Ondrůj.

"Pravděpodobnou příčinou vykolejení vlaku byla technická závada: lom jazyka výhybky. Příčiny lomu budou prověřeny," dodal Ondrůj.

Mluvčí ČD dodal, že poškozená část výhybky bude příští týden odborně analyzována. "Dosavadní výsledky ale s největší pravděpodobností ukazují, že se jedná o závadu, kterou nebylo možné při běžné údržbě odhalit," poznamenal.

Řidič vlastní zavinění odmítá

Strojvůdce Pavel Seman popsal nehodu takto: "Jako obvykle jsem vjížděl do tunelu pod Vítkovem předepsanou rychlostí 50 kilometrů v hodině. Po výjezdu z tunelu jsem ucítil náraz a drhnutí lokomotivy o pražce. Okamžitě jsem použil rychlobrzdu a vlak zastavil. Ihned jsem začal zjišťovat, co se stalo a viděl jsem, že celá souprava vykolejila. V první chvíli jsem cítil úlek a největší starost jsem měl o cestující, aby se nikomu nic nestalo. Pak jsem vysílačkou zavolal pomoc. Vlastní zavinění vylučuji."

Spoje mířící na pražské Hlavní nádraží z východu a severu Čech byly vedeny odklonem přes Malešice a Vršovice.

Cestujícím havarovaného vlaku byla již krátce po půl dvanácté zajištěna mimořádně náhradní přeprava vlakem SC Pendolino do Ostravy, kde bude dále pro cestující do Polska ve směru do Varšavy připravena náhradní souprava.

Také na Opavsku vykolejil vlak

Motorový vlak se dvěma přívěsnými vozy vykolejil v pátek v podvečer v Dolním Benešově na Opavsku a zablokoval trať mezi Opavou a Hlučínem na téměř 17 hodin. Provoz se podařilo obnovit v sobotu dopoledne, ale technický stav trati dovoluje vlakům projíždět pouze omezenou rychlostí deset kilometrů na hodinu.

Při nehodě nebyl nikdo z 25 pasažérů zraněn. Na vlaku vznikla škoda 200 000 a na trati 100 000 korun. Vlak vykolejil na dálkově ovládané výhybce při vjezdu do stanice. Nehodu způsobila podle Neusara technická závada na výhybce. Na místě nehody vypomáhal jeřáb, který musel vrátit na koleje všechny tři vykolejené vozy. "Předpokládáme, že během týdne se podaří vrátit provoz do běžné traťové rychlosti, která je 40 kilometrů za hodinu," uvedl mluvčí.