"Právě profesionálové jsou jedinou kategorií řidičů, u nichž nehodovost navzdory zavedení bodového systému meziročně stoupla. Při nehodách, které způsobili, zahynulo loni 122 lidí," informoval Tesařík.

"Celkový počet řidičů nákladních vozů se nyní v ČR pohybuje kolem 300 tisíc a jejich potřeba ročně narůstá o 6,5 procenta kvůli růstu objemu přepravovaného zboží a odchodům řidičů do důchodu či k jiné profesi," uvedl na včerejší tiskové konferenci ředitel školicího a poradenského střediska sdružení Česmad Bohemia Zdeněk Pikous.

Dopravní firmy jsou podle něj nuceny přijímat lidi prakticky bez praxe, a to se týká i mezinárodní kamiónové dopravy. Podle údajů sdružení Česmad Bohemia potřebují tyto firmy každoročně 19 500 nových řidičů.  

Chybí učební obor

Více než 90 procent dopravních firem považuje za velký problém nové řidiče na trhu práce sehnat. "Jsou firmy, kterým auta stojí na dvoře a nemá je kdo řídit," prohlásil Pikous.

Česmad už několik let požaduje, aby ministerstvo školství zavedlo učební obor pro profesionální řidiče, ale zatím marně. Problémem jsou i relativně nízké platy, které dopravci svým zaměstnancům nabízejí. Nemálo kvalitních řidičů tak po vstupu Česka do Evropské unie odešlo za prací do zahraničí.

Výsledkem je stav, že nehodovost způsobená v ČR nákladními auty roste. "Při šetření nehod docházíme často ke zjištění, že za volantem seděl mladý, zcela nezkušený řidič," potvrdil Tesařík.