Čtyři roky po vzniku firmy, v roce 1899, vybavili zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem. Vznikla motocykleta a začala tak tradice nejen výroby, ale i testování motorů v Mladé Boleslavi.

engine-centre-mlada-boleslav-skoda-building

Motorové centrum, Mladá Boleslav

FOTO: ŠKODA AUTO

Myšlenka výstavby nového Motorového centra vznikla zhruba před deseti lety. Stávající zkušebny agregátů, zejména motorové brzdy, byly na tak velký úkol již trochu zastaralé, některé pocházely dokonce z roku 1964! Proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového moderního centra, které se otevíralo v září 2014, necelé dva roky od položení základního kamene.

engine-centre-skoda-mlada-boleslav

Motorové centrum, Mladá Boleslav

FOTO: ŠKODA AUTO

Dnes ŠKODA AUTO vyvíjí agregáty MPI používané v mnoha modelech koncernu Volkswagen pro trhy prakticky po celém světě. Konkrétně jde o tříválec 1.0 MPI a čtyřválce 1.4 MPI, 1.5 MPI a 1.6 MPI. A to je dost velký úkol. V motorovém centru aktuálně hledají nového kolegu, který bude součástí týmu vývoje platformových motorů a komponentů.

engine-centre-test-room-skoda

Zařízení s motorem je uloženo na vzduchem odpružených deskách

FOTO: ŠKODA AUTO

„Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i třeba klimatické podmínky se v různých koutech světa dost výrazně liší,“ říká vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve ŠKODA AUTO Martin Hrdlička. „Motory musí být připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů.“

test-centre-skoda-engine

Zkoušený motor je sledován kamerami

FOTO: ŠKODA AUTO

Druhou oblastí, které se technici v Motorovém centru věnují, je zajištění tzv. zástavby koncernových motorů do vozů ŠKODA. Stejné agregáty se používají v mnoha různých modelech, ale pro každý z nich je potřeba před sériovou výrobou motor specificky naladit.

„Třetí sférou činnosti Motorového centra je péče o aktuální motorovou paletu ve vozech ŠKODA. Motoráři musí zajistit, že pohonné jednotky používané v modelech ŠKODA budou po celou dobu výroby dané modelové řady vždy odpovídat aktuálním předpisům a vývoji na světových trzích,“ dodává Martin Hrdlička.

A jak takové testování probíhá? Na 15 zkušebních stavech se dají testovat agregáty s výkonem až 400 kW a točivým momentem až 750 Nm. Každý stav je umístěn v samostatné místnosti, která je dokonale odhlučněná a zabezpečená proti požáru. Celé zařízení s motorem je uloženo na vzduchem odpružených litinových deskách vážících až 40 tun, které zabrání přenosu vibrací do celé budovy Motorového centra. Vzduchotechnika odvádí spaliny od výfuku okamžitě pryč. Mezi jednotlivými stanicemi jsou umístěny analyzátory pro měření složení emisí testovaných motorů. Každý zkušební prostor je z akustických a bezpečnostních důvodů od obsluhy oddělen lepeným „neprůstřelným“ sklem a pro lepší monitoring je sledován kamerami.

Pro testování se motor připravuje předem na speciální paletu, kam se pevně uchytí. Příprava agregátu ke zkoušce – sestavení, uchycení do palety atd. - trvá několik desítek hodin, jeho umístění na zkušební stav je pak ale otázkou jen několika minut. Technici ho propojí s elektrickou brzdou motoru, připojí na požadovanou měřící techniku a zajistí přívody paliva a chladicí kapaliny.

Další oblastí, kterou se (mimo jiných) technici v Motorovém centru zabývají, jsou vývoj a zkoušky převodovek. K plnění tohoto náročného úkolu byla nedávno v Motorovém centru otevřena nová zkušebna převodovek, ve které je nainstalováno 5 zkušebních stanovišť na špičkové úrovni. Tyto stavy převodovek plní komplexní a náročné úkoly – od zkoušek zcela nových převodovek či jejich komponent až po ověření kvality těch stávajících sériových. Aby mohly být všechny testovací stanice bez problému provozovány, je potřeba rozsáhlé technické zázemí, které Motorové centrum dokáže nabídnout. Lze zde testovat i mnoho různých druhů paliv, od benzinu přes naftu, CNG, LPG, ethanol až po palivo pro závodní motory.