Od začátku roku do konce srpna změnilo podle statistiky Operátora trhu s elektřinou (OTE ČR) dodavatele elektřiny nebo plynu skoro 400 tisíc odběrných míst. „Finanční úspora je určitě důležitým motivem pro změnu dodavatele, ale rozhodně ne jediným. Zákazníci se stále více zajímají také o obchodní a smluvní podmínky, bonusy nebo také to, zda dodavatel vrací přeplatky z vyúčtování,“ říká Jiří Matoušek, Digital E.ON Energie, a. s.

Dodavatelů dnes na trhu působí více než šest desítek a podle odborníků jsou mezi nimi rozdíly nejen v cenách, ale hlavně v zákaznickém přístupu. Nabídka dodavatelů se odlišuje i různými bonusy, jako je třeba zákaznická linka zdarma, příspěvky na domácí spotřebiče nebo asistenční služby.

TIP: Zde najdete kalkulačku na stránkách společnosti E.ON, kde si můžete během chvilky spočítat cenu – elektřiny http://www.eon.cz/domacnosti/elektrina-a-plyn/elektrina a plynu http://www.eon.cz/domacnosti/elektrina-a-plyn/plyn

Výpověď za vás řeší nový dodavatel

Změna dodavatele dnes už představuje standardizovaný proces, který zahrnuje jen několik administrativních kroků. Většina z nich leží na bedrech nového dodavatele. „Po podpisu smlouvy s novým zákazníkem podáváme jeho jménem výpověď u stávajícího dodavatele, zákazník se tak nemusí o nic starat. Vyčká jen na zaslání nového rozpisu záloh a změní si trvalý příkaz v bance nebo inkaso,“ vysvětluje Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON Energie, a. s.

Zároveň ale přiznává, že v některých případech nemusí být přechod k novému dodavateli tak hladký. „Na trhu je stále několik energetických firem, které zákazníkům odchod komplikují. Často to dělají tak, že nám jakožto novému dodavateli v rámci procesu změny tak říkajíc házejí klacky pod nohy. Vždy se samozřejmě snažíme, aby nic z toho zákazník nepocítil,“ vysvětluje Vácha. Podle Váchy má E.ON zkušenost také s jinými komplikacemi ze strany ostatních dodavatelů. „Ty mohou spočívat ve smluvních pokutách a jiných poplatcích, kterým někteří zákazníci při přechodu k novému dodavateli čelí. Náš přístup je však vždy individuální a děláme maximum pro to, aby zákazník neměl s přechodem spojeny žádné náklady. Snažíme se také o to, aby byl proces změny tak rychlý, jak je to jen možné,“ dodává Vácha.

Odborníci: Není čeho se bát

Dodavatele elektřiny nebo zemního plynu může domácnost i firma změnit tak často, jak to dovoluje smluvní závazek u původní energetické společnosti. Běžná výpovědní lhůta u smluv na dobu neurčitou trvá standardně tři měsíce, výpověď u smluv na dobu určitou je třeba podat ke konkrétnímu datu podle smluvních podmínek. I s tím by spotřebiteli měla pomoci nová energetická společnost, ke které přechází.

Základem úspěšného přechodu k jinému dodavateli je výběr energetické společnosti. „Solidních firem je na trhu dost, odběratel by ale neměl podlehnout jen výhodné ceně, měl by si ověřit též solventnost dodavatele a jeho servis,“ upozorňuje Michal Eisner. Ještě před podepsáním smlouvy by se měl zákazník detailně seznámit s obchodními podmínkami dodavatele a pročíst si smlouvu. „Změny dodavatele není třeba se bát. Je ovšem nutné srovnávat nejen ceny dodávek, ale rovněž další smluvní podmínky, například ujednání o sankcích a pokutách,“ dodává Tomáš Palla, vedoucí osobní poradny Praha Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z. s.

Zákon na straně spotřebitelů

Změna dodavatele elektřiny nebo plynu podléhá platné legislativě, především pak energetickému zákonu a občanskému zákoníku. Obě zákonné normy prošly v posledních letech několika úpravami, které posílily práva spotřebitele. Zákazník, který podepíše smlouvu při podomním prodeji, může podle novely energetického zákona od smlouvy odstoupit ještě 15 dnů po zahájení dodávek, a to bez sankce. „Právo spotřebitelů se rozšířilo, protože lze odstoupit nejen od smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání, ale též od smluv distančních, sjednaných například po internetu,“ upřesňuje Tomáš Palla. Energetický zákon také uvádí, že nedílnou součástí smlouvy musí být údaj o době trvání smluvního závazku, který je důležitým předpokladem úspěšné změny dodavatele.

Legislativa se přiklání na stranu spotřebitele a energetický trh se postupně kultivuje. „Změna energetické společnosti je ze zákona zdarma. Dříve jsme se setkávali s různými aktivačními poplatky, které vybírali zejména dodavatelé využívající podomní prodej. Přestože od tohoto kroku většina energetických společností ustoupila, některé stále uplatňují sankce za předčasnou výpověď. Zákazník proto udělá dobře, pokud si podrobně prostuduje obchodní podmínky nebo si nechá poradit od nového dodavatele,“ doplňuje Jana Poncarová. Se změnou dodavatele se nepojí ani výměna elektroměru nebo plynoměru. V podstatě jediné, co se pro spotřebitele mění, je fakturační adresa, z níž je mu zasílán rozpis plateb nebo roční vyúčtování.

Více možností, jak s dodavatelem navázat kontakt

Domácnosti i firmy, které o změně dodavatele uvažují, dnes mají celou řadu možností, jak si spočítat úsporu a oslovit dodavatele. Především zavedené energetické společnosti nabízejí hned několik možností. „Zákazníci nás mohou kontaktovat na bezplatné telefonní lince, prostřednictvím internetového formuláře, e-mailu nebo mohou zajít osobně na pobočku. Každému vyhovuje něco jiného, a proto jsme pro naše budoucí i stávající zákazníky připravili co nejvíce možností,“ uzavírá Vladimír Vácha.

Změna dodavatele krok za krokem

  1. Porovnání cenových, smluvních a obchodní podmínek.
  2. Kontaktování dodavatele a podepsání smlouvy.
  3. Dodavatel vyřizuje za spotřebitele výpověď a další administrativu.
  4. Po uplynutí výpovědní lhůty zákazník odebírá elektřinu nebo plyn od nového dodavatele.
  5. Jediné, co se mění, je fakturační adresa společnosti a účet, kam zákazník zasílá platby.