Zákazníci a spotřebitelé elektřiny nebo plynu mají právo zvolit si a bezplatně změnit svého dodavatele, což jim umožňuje ovlivnit část svých celkových výdajů za energii.

„Vůbec prvním krokem je posouzení výhodnosti změny dodavatele. K tomu může velmi dobře posloužit porovnávač jejich nabídky na Porovnej24,“ říká Veronika Balšánová.

TIP: Srovnat Energie během pár minut se srovnávačem produktů Porovnej24.cz

V porovnání nabídky je pak nutné si vytipovat konkrétní dodavatele a pečlivě si srovnat nejen jejich cenové, ale i obchodní podmínky. Důležité je znát charakter své stávající smlouvy, zda je uzavřena na dobu určitou nebo neurčitou. Vypovězení smlouvy na dobu určitou stojí nemalé peníze a může se stát, že odběratel po zaplacení sankčního poplatku v řádu tisícikorun peníze na změně dodavatele energie neušetří.

„Druhým krokem je výběr nového dodavatele. Důležitá je nejen cena, ale také jeho pověst a jeho finanční stabilita. Za jednu z důležitých vstupních informací lze považovat přihlášení dodavatele k Etickému kodexu obchodníka českého Energetického úřadu,“ pokračuje Balšánová.

Mezi zásadní měřítka srovnání dodavatelů patří již zmíněné obchodní podmínky obvykle uvedené na webových stránkách dodavatelů. V momentě, kdy má odběratel jasno, přistoupí k podpisu takzvané smlouvy o sdružených službách dodávky.

Před definitivním podpisem smlouvy je nezbytné si nechat předložit tuto smlouvu, platný ceník a platné obchodní podmínky. Tyto dokumenty doporučujeme znovu a důkladně prostudovat,“ tvrdí Balšánová.

Pro ulehčení celého procesu změny dodavatele je možné dát při podpisu smlouvy vybranému dodavateli plnou moc v zastupování v rámci procesu změny dodavatele, dodavatel pak může provést některé činnosti za odběratele, čímž i z důvodu větších zkušeností s procesem změny dodavatele může celý proces změny dodavatele urychlit. Přechod k jinému dodavateli nabízí i online srovnávač cen Porovnej24. Stačí zavolat do jeho call centra, nebo celou věc vyřídit prostřednictvím mailu. Výhodou je, že analytici portálu s klientem mohou ještě celou nabídku dodavatelů energie a upozornit ho na třeba ještě výhodnější nabídky, než si našel on sám.

V případě, že se rozhodnete nepodepsat plnou moc pro zastupování v procesu změny dodavatele, budete celý proces vyřizovat sami.

„Poté, co proběhnou smluvní úkony potřebné ke změně dodavatele, zahajuje dodávku energie nový dodavatel. O této skutečnosti byste jím měli být informováni, stejně jako o datu, od kterého jím byla skutečně zahájena dodávka,“ říká Balšánová.

Podle ní je vhodné, aby odběratel nahlásil k termínu změny dodavatele příslušnému provozovateli distribuční soustavy samoodečet. A to do pěti pracovních dnů od změny dodavatele. Odběratel následně obdrží závěrečné vyúčtování spotřeby, kterým dojde k vypořádání závazků s původním dodavatelem.

TIP: Nejlevnější Energie najdete zde

Při prvním závěrečném vyúčtování od nového dodavatele je vhodné zkontrolovat celou fakturu, především, zda jsou dodrženy smluvené obchodní podmínky a ceny. Nutné je přesměrovat platby za energii na bankovní konto nového dodavatele.

Tabulka:

Sedm důležitých obchodních podmínek dodavatelů energie

1: Doba trvání smlouvy, zda je na dobu určitou nebo neurčitou, výpovědní doba (nyní max. 3 měsíce).

2: Další nabízené služby, jaký je k nim přístup (pobočky, telefon, web) a jak jsou zpoplatněné.

3: Výčet smluvních sankcí a poplatků.

4: Úplný a platný ceník pro konkrétní rok (pozor na zavádějící informace a staré ceníky).

5: Práva a povinnosti smluvních stran.

6: Ustanovení, zda bude případná další změna dodavatele zpoplatněna. Změna dodavatele je sice ze zákona bezplatná, někteří dodavatelé však vybírali tzv. aktivační poplatek za zprostředkování.

7: Způsob a možnosti ukončení smluvního vztahu s novým dodavatelem v případě nespokojenosti s poskytovanými službami.

Box:

Odstoupení od smlouvy

Pokud smlouvu s dodavatelem energie uzavřete mimo obchodní prostory obchodníka nebo distančním způsobem – například u vás doma, telefonicky s následným doručením kurýrem nebo prostřednictvím pošty – máte právo na odstoupení od smlouvy a její výpověď bez udání důvodu. Je vhodné si pro případ pozdější reklamace nebo stížnosti vždy vést evidenci o jménu osoby, s níž k jednání došlo, datu a místu, kde k jednání došlo a tématu jednání a doručenky nebo dodejky jako doklad o datu doručení odstoupení/výpovědi.