Čím vás půjčka od lidí oslovila?

Mám rád alternativní cesty a když jsem viděl reklamu na Zonky (www.zonky.cz). Líbilo se mi, že i půjčka jde vyřídit bez velkého papírování, mile a s takovou důvěrou, jakou jsem od banky nedostal. Navíc je super, že můžu půjčku kdykoli jednorázově splatit. Zonky zajímal hodně náš příběh, o co nám jde. Prostě to, na čem si já sám nejvíc zakládám. Mašiny teď čekají 2 až 3 měsíce, než přijdou na řadu a díky podpoře od Zonky se to zrychlí a dovedu dílnu k dokonalosti.

Na co je tedy konkrétně použijete?

Na rekonstrukci prostor dílny, zateplení haly a dostavbu kotelny. Chybí nám asi 300 000. Chci dělat maximum prací na domácí půdě a zvýšit produkci. Galvanovnu si samozřejmě neudělám, ale potřebuju pískovačku, abychom nemuseli s každým strojem jezdit 30 kilometrů a pak měsíc čekat na otryskání. Taky nám chybí bruska s vysavačem. Původní babička, se kterou jsme začínali, už je prostě málo. A nějaký vercajk, hlavně nářadí na JAWA od Etovar.cz, ale ten doplňujeme postupně. Největší investicí bude dostavba kotelny. Doteď jsme jeli punk s elektrickými topítky a v zimě klepali kosu. To už nechci zažít. Chci radiátory a aspoň trochu tepla. Říkejme tomu luxus...

FOTO: Tomáš Škoda

Jaké motorky renovujete?

Historické motocykly JAWA a ČZ z předválečné i poválečné produkce. Pionýr, prase, kejvačka… Moje láska je právě prase, skútr Čezeta. První motorka, kterou jsem renovoval. V těch šestnácti. Upřímně, odvedl jsem dost hroznou práci, když na to vzpomínám. Ale dal jsem tenkrát soubor fotek z renovace na YouTube a přišel klasický zázrak jak ve filmu. Našel to nadšenec z USA, co sbírá zbraně a motorky jedné značky.  A protože měl pistoli ČZ, koupil přes eBay i tenhle skútr ze 60. let. Hledal renovátora a kápnul zrovna na ty moje fotky.

Takže jste jel do Ameriky.

Jel, ale to není tak zajímavé, v Americe byl kde kdo. Ovšem Mac Chandler, to byl borec. Od něj jsem chytnul i ten americký styl – dělej jenom to, co tě baví. Naplno! Já už na střední chodil za školu makat do servisu. Chtěl jsem se učit na mechanika, mě zajímaly auta a motorky. Ale u nás mají všichni vysokou a rodiče chtěli, abych byl inženýr. Řekli, nejdřív aspoň odmaturuješ, nebo žádná Amerika. Tak jsem se zatnul a prošel. Pak jsem ještě prodal svoje embéčko a pár motorek, abych měl na letenku. Byl jsem tam 3 měsíce a s Macem dodnes kamarádíme.

FOTO: Tomáš Škoda

A po návratu jste založil MotoKenny?

Kdepak. Neměl jsem nic a opravovat motorky kamarádům mě neuživilo. Chvíli jsem byl úplně na dně. Zvažoval jsem, co mám dělat. A pak jsem si řekl – motorky přece. Poslední prachy jsem teda vrazil do dílny, byla to vlastně nedostavěná lakovna. Koupil jsem vapku a začal mýt auta. Zrovna startoval Slevomat, tak jsme udělali akci a poprvé vydělali nějaké peníze. Dokončili jsme lakovnu a začali konečně i s renovacemi. Lakovali jsme tenkrát ale tak 1 motorku za 2 měsíce. Nad vodou nás držela ta myčka. Jsem strašně vděčný prvním zákazníkům, že ty podmínky zvládli a vydrželi. Když vám někdo věří, je to strašná pomoc.

Renovace motorek není zrovna podnikání, kde by člověk čekal frontu zájemců. Jak to, že u vás to funguje? Máte nějaké unikátní postupy?

To nejde jinak. Renovace je vždycky tak trochu umění a každý na to jde malinko po svém. U nás neexistuje „víc chromu – víc veterán“. Kde to moderní postupy nebo nástroje umožňují, uděláme vlastně o trochu kvalitnější motorku, než byla ta původní z výrobní linky. Třeba zapalování je možnost zabudovat moderní, nemusíte se pak trápit s laděním předstihu každých pár kilometrů. Já osobně mám radši zapalování původní, má to své kouzlo. Na druhou stranu chápu, že klienti chtějí spíš jezdit než ladit. Ale jinak držíme do detailu původní vzhled i funkčnost.

FOTO: Tomáš Škoda

Jako třeba…

Nejvíc si zakládám na lakovně. Dneska můžete nastříkat motorku tak, že se leskne jako psí koule. Ale já ctím, že to dřív neuměli - neměli na to materiály. Mám vlastní postup, říkám tomu dobový pololesk. Začali jsme ho nabízet jako specialitu, o pár tisíc dráž. Nejdřív takhle odjížděla jedna motorka z deseti, teď je to nějakých 95 procent. Když ty stroje vidíte na srazu, naše motorky mezi brutálními leštěnkami hned poznáte. Ale speciální postup máme třeba i na generálku motoru. Používáme chemické čištění, protože klasické mechanické leštění odlitek kazí, odebírá materiál a ničí původní strukturu odlitku. To všechno lidi oceňují. Teď je podle mě zlatá doba pro originální byznysy. Lidi se naučili platit za poctivé, unikátní věci. Čím dál míň z nich chce levnou masovku. Když se k tomu napíše Made in Czech Republic / Czechoslovakia, je to moje krevní skupina.

Když se člověk nevypraví přímo k vám, kde může vaše motorky vidět?

Dnes už na většině motosrazů, máme za sebou přes 300 hotových kousků. V polovině června, 11. 6., pořádáme setkání historických vozidel na stadionu Za Lužánkami v Brně. A pokud je to pro někoho daleko, naším největším zákazníkem je firma Bandi. Prodávají pánské obleky a styl jejich prodejen po celé republice doplňují stroje JAWA 250 typ 11 Pérák. Podle mě asi nejhezčí JAWA vůbec. JAWA je dneska klasika.

Budete někdy prodávat i nové motorky?

Nikdy neříkej nikdy, ale mě víc láká nostalgie. Tyhle staré mašiny moc nejedou, houby brzdí, ale jsou krásné. A jde u nich hlavně o to, že máte mezi stehny stejnou nádrž, jako váš děda.

Pokud sami sháníte půjčku na poctivé podnikání s příběhem, mrkněte na naši kalkulačku úvěrů na Zonky.cz (www.zonky.cz), napište šéfce služby na lucie.tvaruzkova@zonky.cz nebo zavolejte kterýkoli pracovní den od 8.00 do 20.00 nebo v so a ne od 9.00 do 18.00 na tel. 800 449 999. Na Zonky lidé půjčují lidem. Levněji a s klidem.