Veškerá komunikace s řidičem totiž probíhá přes prostředí mobilní aplikace, včetně sledování ceny, plateb a příjezdu vozidla.

Jednou z nejprogresivnějších služeb v oboru, která pojem taxislužby posouvá směrem ke sdílení nákladů na cestu, je Uber. Ten už od začátku fandí novým technologiím a postupně se stává hnacím motorem elektromobility jako takové.

Cesta za jízdou bez emisí

Když byla v New Yorku v roce 2014 schválena nová ekologická vyhláška s požadavky na nižší emise tamních taxislužeb, všichni velcí hráči na trhu začali přecházet na hybridy nebo ekologičtější vozy. Zato vozový park Uberu už přesedlával na čisté elektromobily. Dnes se například jejich newyorským řidičem můžete stát jen s autem vyrobeným po roce 2010 a na webu najdete seznam aut, se kterými pro ně smíte nebo nesmíte jezdit.

Loni navíc Uber podepsal smlouvu s automobilkou BYD na stovky kusů modelu e6. A generální ředitel Travis Kalanick dokonce prohlásil, že pokud luxusní automobilový výrobce Tesla Motors dokáže do roku 2020 vyvinout plně autonomní elektromobil, odkoupí od nich 500 000 vozidel.

a44281

Situace v české metropoli

Podobnou taktikou se ubírá i pražský Uber, byť se ještě neodhodlal k podobně odvážným slovům. Jejich řidiči hojně využívají půjčovny elektroaut a dokonce si několik z nich elektromobil pořídilo. Novým konverzačním tématem nejen při nočních jízdách domů se tak stalo něco ve stylu: „Tyjo, my už jedeme? Já nic neslyším.“

Abychom se o městském využívání elektromobilů dověděli víc, svezli jsme se s jedním místním řidičem, který si sám koupil Teslu Model S a především po večerech jezdí i se skromnějším Nissanem Leaf. Během cesty jsme s ním probrali ožehavé otázky o současnosti i budoucnosti městské dopravy.

Vzhledem k nedávným protestům pražských taxikářů právě proti pražskému Uberu našeho řidiče necháváme v anonymitě.

Jak dlouho jezdíte s elektromobilem pro Uber?

S elektrickými auty jezdím přes dva roky. Předtím jsem měl hybrida od BMW. Elektricky jsem začal s hybridem a pak už se to vezlo. V Čechách jezdím pro Uber dva měsíce, ale nějaký čas jsem řídil i v Americe.

 

Jste zelený, nebo vás jen baví ta technologie?

Baví mě technologie. Nemyslím si, že bych byl vyloženě zelený. Existují ale lidé, kteří si koupí Teslu a najezdí s ní třeba jen 6000 kilometrů za rok, což k přírodě moc šetrné není. Vyrobit takové auto je složité a náročné. Když vyrábíte baterii, taky tím ničíte přírodu. Mně se líbí, že můžu najezdit 6000 kilometrů jen za měsíc, čímž náklady na výrobu přírodě vrátím.

Poznají vůbec zákazníci, že se vezou elektromobilem?

Někdo ano, někdo ne. Někdo se ptá a pozná, že je to elektrické auto, jiný se diví, jak jede tiše. Když člověk zrychlí, zní to jako tramvaj, takový to pískání. Hlavně se Tesla hodně líbí ženám. Trend hlasitých aut postupně střídají tiché elektromobily. Samozřejmě je ale nejdůležitější to, co máte vevnitř.

Myslíte pod kapotou?

Ne, myslím to, jaký jste.

Celý rozhovor najdete na www.ecofuture.cz.