Na to, jak se jim vyhnout a co udělat proto, aby nákupy v e-shopech byly bezpečné, jsme se zeptali Mojmíra Prokopa, manažera Distribučních kanálů a Customer Intelligence Komerční banky.

Jaká rizika číhají na lidi, kteří se rozhodnou koupit vánoční dárek přes e-shop?

Kromě běžných rizik, že nám e-shop nestihne včas zakoupené dárky doručit, na nás čekají také hrozby v digitálním světě internetu. Než se rozhodnete objednat si zboží z e-shopu, měli byste si ověřit, zda se jedná o seriózní obchod. Do tmavého průchodu k neznámému člověku si taky nepůjdete koupit zboží, ale půjdete do oficiálního obchodu. Stejná pravidla platí i na internetu.

Jinak není důvod mít obavy platit kartou, pokud transakce probíhá standardně - tedy vyberu si zboží, potvrdím objednávku a zadám číslo, platnost a security kód karty. Případně volím obchod, který používá 3D secure, kdy mi přijde potvrzovací kód SMS, který zadám na stránky e-shopu, a teprve pak proběhne transakce.

Pro platby na internetu platí v zásadě stejné pravidlo, jako pro klasické platby kartou – měli byste vědět, kde se vaše karta nachází a co se s ní děje, a mít nastavené notifikace o pohybech na vašem účtu v rámci bezpečného placení na internetu MojePlatba.

Není placení kartou na internetu zbytečně rizikové?

Naopak platba kartou na internetu chrání klienta pro případ neobdržení služby/zboží nebo při prokazatelné nekvalitě koupeného zboží.

U většiny bank je možné sjednat si pojištění platební karty. Například v KB nabízíme pojištění Merlin, které poskytuje široký rozsah pojistného krytí a pojistí všechny platební karty vydané na vaše jméno jak Komerční bankou, tak i jinými bankami na území ČR. Toto pojištění chrání vaše karty před důsledky zneužití v případě jejich ztráty nebo krádeže kdekoli na světě.

Lze poznat, že nakupuji na seriózním e-shopu?

Pokud nakupuji na e-shopu, který neznám, musím ověřit jeho reference. Tyto služby poskytují například internetové srovnávače cen zboží. Každý seriózní e-shop o sobě zveřejňuje plné kontaktní údaje včetně telefonu, IČ a DIČ, které je možné ověřit v rejstřících.

Mojmír Prokop, Trusteer

Mojmír Prokop, Trusteer

Můžete uvést zásady, které je potřeba dodržovat pro bezpečné platby kartou na internetu?

Nikdo není oprávněn požadovat od vás PIN k vaší kartě, nesmí jej znát dokonce ani banka či policie. Pokud vás nějaký e-shop vyzve k jeho zadání, je to jasný signál podvodu. Vždy pro platby využívejte bezpečný počítač, tablet nebo mobil s nainstalovanými posledními aktualizacemi softwaru, operačního systému a antivirového programu. Také určitě neprovádějte platby ze zařízení, na kterém děti hrají hry.

Nejjednodušší zásady jsou - nastavit si reálné limity pro běžné platby na své kartě, nastavit si odesílání oznámení o platbách provedených vaší kartou a pravidelně sledovat pohyb na svém účtu. A v případě nesrovnalostí ihned kontaktovat svou banku.

Chovají se lidé v on-line prostředí bezpečně?

Bohužel si lidé často neuvědomují všechna rizika a často se chovají nezodpovědně. Dodržováním několika jednoduchých pravidel se však dá většina rizik spolehlivě eliminovat. Doporučujeme neotevírat přílohy e-mailu, pokud e-mail není důvěryhodný, nezadávat osobní a důležité údaje na sociální sítě, nespouštět nelegální software, mít nainstalovaný aktuální software a antivirový program.

Často nás mohou překvapit také naše děti, které používají naše zařízení nebo mají dokonce přístup do našeho internetového bankovnictví.

Řada lidí má internetové bankovnictví spojené se značným rizikem? Je tato obava odůvodněná?

Není, pokud dodržujete zásady bezpečnosti. Každá solidní banka vzdělává své klienty v oblasti bezpečnosti a doporučuje správné chování. Jako příklad mohu uvést naše specializované stránky www.kb.cz/bezpecnost.

Jsme jedinou bankou v ČR, která poskytuje svým klientům zdarma specializovaný bezpečnostní software k ochraně před škodlivými programy.

Proč by si klienti měli aktivovat službu zasílání oznámení o internetových a mobilních platbách?

Je důležité mít neustálý přehled o stavu a pohybech na svém účtu. Klienti většiny bank mají možnost nastavit si SMS nebo e-mailové oznámení nebo využívat pro přehled mobilní bankovnictví. Čím dříve klient informuje banku o podezřelých platbách, tím větší šance má banka k zabránění škod.

Komerční banka nabízí již osm měsíců svým klientům specializovaný bezpečnostní software. Jaké s ním máte zkušenosti?

Náš specializovaný bezpečnostní software již dnes chrání přes 60 tisíc klientů. Za osm měsíců předešel více než 700 potenciálních podvodů a počet přihlášení klientů z infikovaných počítačů do internetového bankovnictví za tuto dobu klesl o 97 %. Tyto výsledky jasně ukazují, že jeho používání má smysl, a proto tento software doporučujeme našim klientům instalovat a chránit se.

Kromě tohoto softwaru neustále poskytujeme klientům aktuální informace o bezpečnostních hrozbách a vzděláváme je v oblasti digitální bezpečnosti. Klientská bezpečnost je klíčovou hodnotou Komerční banky.

Zaznamenali jste nějaké nové hrozby, které v internetovém prostředí číhají na klienty bank?

S nástupem chytrých telefonů a tabletů se objevují podvodné aplikace, které dokážou skrytě přeposílat přihlašovací údaje do internetového bankovnictví podvodníkům a tím jim umožnit ovládnout váš účet. Dalšími nebezpečnými aplikacemi jsou ty, které ovládnou telefon nebo tablet a požadují po jeho majiteli zaslání výkupného pod hrozbou smazání osobních dat. Není však třeba se bát. Stačí dodržovat pár jednoduchých zásad - instalovat pouze ověřené aplikace z oficiálních zdrojů (například Google Play, App Store, Windows Phone Store - tyto aplikace jsou prověřené a bezpečné), aktualizovat software a používat antivirové programy.

Na sociálních sítích je třeba dávat pozor na podvodné výzvy k zaslání i malé částky peněz. Tyto výzvy mohou zdánlivě odesílat vaši přátelé. Jde ale o případy ukradených identit vašich přátel.

Tyto ale i další hrozby a více informací o nich najdete na našich internetových stránkách věnovaných bezpečnosti - www.kb.cz/bezpecnost.